temaer
kn izmir Foto af Goktürk Altinbas 2

’THEY GOT the Whole World …’

 

AF KARIN KRAUSE   15.05.2012

 

En del af en gammel Køge-virksomhed IPS Dansk Presenning – i dag FabricAir – er et sandt eksport-eventyr. Med en årlig vækst i omsætningen på 25-30% og en massiv eksport til udlandet er her historien om en global virksomhed i Køge, der er kommet styrket ud af finanskrisen og har store ambitioner for fremtiden – ikke uden grund. 

 


FabricAir ligger på Islandsvej i Herfølge. Udefra er det svært at se, at netop denne adresse er udgangspunktet for en af Danmarks største eksport-successer. Hele 92 % af omsætningen går til eksport til USA, Asien og Europe.

 

 

Gode på teknikken og økonomien

Det, som hele verden efterspørger hos Køge-virksomheden, er tekstilsystemer, der bruges til at fordele luft ved køling, opvarmning, ventilation og air-condition. Det unikke er FabricAirs tekstiler, der er gode til at fordele luft og dermed giver optimal ventilation. Et produkt, der er stor efterspørgsel efter.

 

’Vores styrke er, at vi både er gode på både teknikken og økonomien. Vi leverer et teknisk godt produkt til meget konkurrencedygtige priser’, siger Brian Refsgaard, der siden 2005 har været direktør og ejer af FabricAir. 

 

 

Global – fra Køge og Litauen 

Brian Refsgaard har været i virksomheden i mange år – først med Electrolux som ejer, siden en svensk kapitalfond, derefter norske Veidekke og nu er Brian Refsgaard så ene-ejer og styrer sit eksport-eventyr sammen med kyndig ekspertise og viden fra de 130 medarbejdere, der er fordelt på adressen i Køge og i 5 andre selskaber, samt 2 repræsentations kontorer  rundt omkring i verden. 

 

I dag er hele produktionen placeret i Litauen – og her er lønningerne stadig meget lave. Mens lønningerne i Kina stiger, ligger niveauet i Litauen på status quo. Det giver FabricAir en klar konkurrencefordel, idet de kan fastholde en meget konkurrencedygtig pris. 

 

 

NATO og pilgrimme 

Kunderne er mange forskellige selskaber – private og offentlige – men stort set alle er inden for industrien. NATO er en meget stor kunde ligesom de internationale supermarkedskæder Walmart og Carrefour. Af mere kuriøs karakter er den forestående levering af tekstilkanaler til Mekka. Når millioner af pilgrimme hvert år drager til Mekka, kan varmen snige sig op på 50 grader. FabricAir skal opsætte kølesystemer på de 11 togstationer, hvor pilgrimmene venter, inden de køres til Mekka. 

 

 

Finanskrise styrker 

FabricAir er på mange måder en sjældenhed, for her er også tale om en virksomhed, der er kommet styrket ud af den finansielle krise.

 

’Vi startede med at skære lidt ned på antal medarbejdere, men ud af krisen opstod mange steder en interesse for prøve en ny leverandør af ventilationssystemer. Og da vi både på teknik og pris er stærke, har mange haft lyst til at prøve os som alternativ til deres vante leverandør. Samtidig er flere af vores mindre konkurrenter lukket ned, så vi har faktisk øget vores markedsandel’, siger Brian Refsgaard. 

 

FabricAir er kommet godt ud af finanskrisen, og i dag står virksomheden stærkere med et bredere fundament. Primært fordi FabricAir har stor fokus på forretningsudvikling – at gøre tingene bedre og  hurtigere. Det udmønter sig aktuelt i en investering på 25 mio. kr. i produktionen i Litauen. Her gør senest nye laserteknologi i kombination med en unik produkt-konfigurator det muligt at levere en samlet løsning på kundens adresse blot 3-4 dage efter ordreafgivelse. 

 

 

Nye nicher

Et andet stort projekt er udviklingen og produktionen af energi- og varmegenvinding fra FabricAirs eget selskab i Tyrkiet. Et helt nyt niche-område for FabricAir – men med et stort potentiale. 

 

’Når vi rådgiver om tekstilsystemer og dimensionering, bliver vi ofte også rådspurgt om energi- og varmegenvinding. I mange år har vi troligt fortalt vores kunder, hvad de burde gøre. Nu har vi udviklet vores egen løsning - en grøn løsning, hvor energieffektiviteten ligger på 95% mod de sædvanlige 75%. Det er rigtigt godt – og noget som blandt andet USA, et boomende grønt marked, for alvor har fået øjnene op for’, siger Brian Refsgaard. 

frise forsideligenu 5425
FULD FART FREM: Køge skal være Sjællands største bilby
Foreningens overordnede mål er, at Køge Bilby skal være »Sjællands Største Bilby«. Visionen er, at Køge Bilby skal være omdrejningspunktet for al bilhandel i Region Sjælland.
Læs mere >
LÆR AT LAVE VIDEO MED MOBILEN til markedsføring
Sådan laver du video til sociale medier, der virker
Læs mere >
MICROSOFT og de unge Millenials i Køge
Hos Køge ArbejdsgiverNetværk har man netop afholdt et af sine populære medlemsmøder
Læs mere >
STORSTRØMSBROEN: Så langt er arbejdet
I slutningen af marts vil entreprenøren gå i gang med at anlægge et midlertidigt kajanlæg ved Falster, som skal bruges til brobyggeriet.
Læs mere >
POWER ÅBNER elektronik- og hvidevarebutik i Køge
Power forventer allerede inden sommer at kunne slå dørene op til en topmoderne elektronikbutik i det tidligere Toys'R'Us, Gammel Lyngvej 23B, i Køge.
Læs mere >
NYT ESCAPE ROOM åbner i Køge
Men hvad er et escape room egentlig? Escape Room er et gruppespil, hvor deltagerne bliver "låst" inde i et rum sammen med sin gruppe.
Læs mere >
BORGMESTEREN INDVIEDE Køges nye fodboldcentrum
Efter måneder med klager over ballade og narkosalg i parkeringshuset ved Køge Station, kulminerede det hele i lørdags, hvor huset blev brugt til et kæmpe såkaldt »vintertræf«
Læs mere >
NU KOMMER DER GRATIS PARKERING i udskældt P-hus
Efter måneder med klager over ballade og narkosalg i parkeringshuset ved Køge Station, kulminerede det hele i lørdags, hvor huset blev brugt til et kæmpe såkaldt »vintertræf«
Læs mere >
NYT ESCAPE ROOM åbner i Køge
Men hvad er et escape room egentlig? Escape Room er et gruppespil, hvor deltagerne bliver "låst" inde i et rum sammen med sin gruppe.
Læs mere >
BORGMESTEREN INDVIEDE Køges nye fodboldcentrum
Efter måneder med klager over ballade og narkosalg i parkeringshuset ved Køge Station, kulminerede det hele i lørdags, hvor huset blev brugt til et kæmpe såkaldt »vintertræf«
Læs mere >
NU KOMMER DER GRATIS PARKERING i udskældt P-hus
Efter måneder med klager over ballade og narkosalg i parkeringshuset ved Køge Station, kulminerede det hele i lørdags, hvor huset blev brugt til et kæmpe såkaldt »vintertræf«
Læs mere >
COMWELL ØNSKER AT UDVIDE hotel i Køge
samarbejde med bygningesejeren Aage V. Jensens Fonde arbejder Comwell Køge på en udvidelse.
Læs mere >
KØGE TORV HOLDER året rundt!
På sådan er råkold vinterlørdag er det kun de mest hard-core af stadeholderne, der stiller op, men kunderne er klar alligevel på Køge Torv.
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 17      22. - 28. april 2019
uge 18      29. april - 5. maj 2019
uge 19      6. - 12. maj 2019
uge 23      3. - 9. juni 2019
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv connect koege
koegenu erhverv glb revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv hotel niels juel(1)
ErhvervsAvisen logo

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
koegenu erhverv dagbladet koege avisrulle
kne partneradvokater farve
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
MODELBYGGERLAUGET har åbent værksted Besøg værkstedet og se de flotte modelskibe
Udstillinger
ATELIER SOLEN: Torill Jacobsen udstiller malerier Kom og oplev forskelligheden, kreativiteten og glæden
Musik
MADSEN, MØLLER OG FROM – akustisk turné 2019 Tilbage i ’stærkeste startopstilling’
Events:
KOM MED RUNDT i kulturen
Musik:
WOODSTOCK '69 – en hyldestkoncert
Events:
KRIBLE KRABLE FESTIVAL på Søndre Strand
Events:
KOM MED RUNDT i kulturen
Musik:
JACOB DINESEN – Tour 2019
Musik:
DANSER MED DRENGE i Musikforeningen Bygningen
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Jan Gløët
T: 21 29 70 88

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK