temaer
Sejer Security: Småtravlt er en underdrivelse

FREMTIDENS pakkepost hos PostNord

 

Af Lars Andersen  /  Foto: Anders Ole Olsen

 

PostNords nye pakketerminal i Køge er et 11.000 kvadratmeter stort vidunder af elektronisk styring og mekanisk effektivitet.


Larmen er forbavsende fraværende, og det er ikke nødvendigt med hverken høreværn eller at råbe højt, når man skal kommunikere, selvom anlægget kører i den kæmpestore hal.


Og nøgleordet er stort, når man er på besøg i PostNords nye kombinerede pakkegodsterminal og distributionscenter på ialt imponerende 25.000 kvadratmeter, der er placeret i Skandinavisk Transport Center i Køge.


- Vi er flyttet herud fra vores gamle pakkesorteringscenter i Brøndby og har fået så meget mere plads og bedre faciliteter, siger Per Albrektsen, der er pakketerminalchef.


- Her i Køge har vi 19 udgående linjer til at læsse på biler, hvor vi kun havde seks i Brøndby, så det betyder jo en kæmpe forskel i effektivitet.
 

- Rundt regnet har vi fået tre-dobbelt kapacitet til læsning og fire-dobbelt kapacitet til losning af pakkerne - altså når de skal herind til sortering, forklarer han.
 

Per Albrektsen betegner selv den nye terminal med de over 400 meter transportbånd som et veritabelt Ferrari- anlæg, og det er svært ikke at give ham ret.
 


Kan det meste selv
Når der er fuld fart på, så kører selve transportbåndene med 2,5 meter i sekundet, og anlægget kan sortere 18.000 pakker i timen - det svarer til imponerende fem pakker i sekundet.
 

Pakkerne losses fra bilerne enten enkeltvis med håndkraft eller kommer på båndet i store bunker fra et pakkebur, hvorefter de kører gennem den store singulator, der skiller pakkerne ad, så de enkeltvis kan blive scannet og sorteret, inden de automatisk ender i det rigtige bur med det postnummer,
der svarer til leveringsadresssen.


Det lyder måske umiddelbart meget simpelt, men den måde, de forskellige transportbånd og singulatorer spiller sammen på, er ganske enkelt imponerende.
 

Blandt andet når pakkerne kommer kørende i to rækker og skal flettes ind på det store bånd, inden de bliver scannet. Det går simpelthen så stærkt og ser så vildt ud - her kunne danske bilister på motorvejene virkelig lære noget om at flette.


- Ja, hvis det kunne lade sig gøre på motorvejen, så kom vi alle sammen en time før på arbejde hver dag, konstater Per Albrektsen.

 


Aften og nat
Arbejdsdagen for de 215 ansatte i pakkesorteringen starter kl. 15 for aftenholdet, når pakkerne så småt begynder at komme ind, og så kommer der ellers mere og mere fart på anlægget, indtil der er fyraften for natholdet kl. 7.30 næste morgen.
 

- Vi har en klar vision om, at de bedste medarbejdere resulterer i de bedste kunder, og derfor gør vi rigtigt meget ud af arbejdsprocesser og ergonomi, siger Per Albrektsen.
 

- Derfor har vi blandt andet forskellige hjælpemidler til løft ved de forskellige arbejdsstationer, så medarbejderne ikke selv skal slæbe rundt på de tunge pakker.
 

- Tidligere skulle pakkerne også vende på en bestemt måde, for at stregkoden kunne blive scannet, men det er heller ikke nødvendigt her, fordi anlægget kan scanne en pakke fra alle vinkler uanset dens form, forklarer han.
 

Og det bliver også mere og mere nødvendigt, fordi pakkerne på grund af den stadigt stigende e-handel efterhånden kommer i alle former og indpakninger - og langt fra alle er i en god, gammeldags papkasse.
 

 

God synergi i Køge
Per Albrektsen glæder sig over både det nye anlæg og ikke mindst placeringen i Køge.
 

- Det giver en god synergi at ligge i Køge, hvor vi både er tæt på motorvejen og deler pakketerminalen med 8000 kvadratmeter godsfunktion og et stort distributionscenter, og samtidig har vores store TPL-terminal lige ved siden af, siger han.
 

- De lå før på flere forskellige adresser, men nu vinder vi rigtigt meget ved at ligge klos op ad hinanden, og især får vores mange e-handel kunder en stor fordel ved, at det hele nu er samlet.
 

Det er vægten og den fysiske størrelse, der afgør, hvornår en forsendelse er en pakke eller et stykke gods. 
  

Den nye pakketerminal skal håndtere pakker fra hele Sjælland. I løbet af foråret blev Syd- og Nordsjælland kørt ind på anlægget, og i løbet af sommeren kom resten på plads, så alle pakkerne kan køre gennem Ferrarien.

 


Køge valgt med omhu
PostNords nye logistikmekka er en strategisk satsning, der skal imødekomme den stærke vækst i nethandel og pakkedistribution samt sikre kapacitet til at kunne håndtere den fremtidige vækst på godsområdet. Placeringen i Køge er valgt ud fra den lette adgang til motorveje med forbindelse til resten af landet samt internationalt både nord- og sydgående.
 

Det omfatter Danmarks største gods- og pakketerminal (25.000 kvadratmeter) og et kæmpe lager til tredjepartslogistik, TPL (31.000 kvadratmeter)
 

Gods- og pakketerminalen har flere funktioner under samme tag: Pakkesortering, distributionscenter, godsterminal samt kurer- og In- Night-funktion
 

Naboskabet betyder, at TPL-lageret plukker og pakker netbutikkernes ordrer til sent om aftenen, sender dem direkte til pakketerminalen, der sorterer forsendelserne, så de kan være ude hos kunden allerede dagen efter.
 

Stor fleksibilitet og færre håndteringer er i logistik-logik afgørende for at optimere processer og nedbringe omkostninger. For e-handlerne er den største fordel, at det vil være muligt at modtage ordrer til langt ud på aftenen og stadig få dem ud til modtagerne næste dag, hvis de har deres varer i tredjepartslogistik- lageret ved siden af terminalen.

 

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK