temaer
Presseillustration fra femern.com
VERDENS LÆNGSTE SÆNKETUNNEL og verdens længste tunnel

Den 18 kilometer lange tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn er verdens længste sænketunnel og verdens længste tunnel under vand med både vej- og togbaner.

 

Efter en status for projektet fra adm. direktør Claus F. Baunkjær fra bygherreselskabet Femern A/S, fortalte Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen, og regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen, om de vækst-perspektiver og nye muligheder, som de ser i Femern-forbindelsen.

 

”Den kommende faste forbindelse vil både i anlægsfasen, og når den står færdig, få meget stor betydning for hele regionen. Vi står med et stærkt projekt teknisk, miljømæssigt og økonomisk. Projektet er politisk besluttet i både Danmark og Tyskland. Opgaven er nu at få de tyske byggetilladelser på plads, inden byggeriet kan gå i gang for alvor. Det er en krævende opgave, men vi er i et godt samarbejde med de tyske myndigheder om sagen,” sagde adm. direktør i Femern A/S Claus F. Baunkjær under besøget.

 

”Byggeriet af Femern-forbindelsen er en fantastisk mulighed for Lolland. Danmarkshistoriens største anlægsprojekt vil skubbe på vækst og beskæftigelse og vil blive en løftestang for hele området. Den færdige forbindelse vil placere Lolland midt på hovedfærdselsåren mellem Skandinavien og Centraleuropa”, udtaler Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune.

 

Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland, peger på, at Femern-forbindelsen har enorm betydning for vækst og udvikling i Region Sjælland på både den korte og lange bane.

"Vi vil udnytte de muligheder, der ligger i, at Lolland, Falster og Region Sjælland kommer til at ligge helt centralt i strækningen mellem København og Hamborg. Vi skal tænke nyt og stort i de kommende år, så vi er klar til at gribe udviklingen, når Femern-forbindelsen er færdig. Innovationsmiljøerne er bygget op, og som region har vi investeret i at forberede virksomhederne og deres medarbejdere på at kunne deltage i byggeprojektet. Vores uddannelsesinstitutioner har længe været i gang med at uddanne folk til arbejdsopgaverne på Femern-byggeriet", siger Heino Knudsen.

 

Under besøget fik politikerne en rundtur på den kommende byggeplads, hvor de godt 70.000 tons store tunnelelementer skal støbes på samlebånd, og hvor op mod 3.000 tunnelarbejdere vil bo og arbejde i de godt 8 år, det vil tage at bygge Femern-tunnelen.

 

Til sommer starter arbejdet med at forberede byggepladsen til selve anlægsfasen. Blandt andet igangsættes den afsluttende runde af de arkæologiske forundersøgelser. Og der byggemodnes, anlægges adgangsveje, forsyningslinjer og etableres cykelstier. Alt sammen vigtigt forarbejde forud for opførsel af selve tunnelelementfabrikken øst for Rødbyhavn. Arbejderne er en del af de forberedende aktiviteter, som regeringen og forligskredsen bag Femern Bælt-projektet besluttede at iværksætte i marts.

 

 

Om Femern-forbindelsen

Femern-forbindelsen består af en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden i Tyskland samt motorvej- og jernbaneforbindelser i Danmark og Tyskland.

 

Når tunnelen står færdig vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 10 minutter i bil og syv minutter i tog. Udbedringen af jernbaneforbindelserne vil gøre det muligt at rejse i tog mellem København og Hamborg på under 3 timer med flere stop undervejs.

 

Femern-forbindelsen er 100 procent ejet af Danmark, der også får alle indtægter fra trafikken. Femern-forbindelsen er brugerbetalt efter statsgarantimodellen og får tilskud fra EU. Det er ikke de danske skatteborgere, der kommer til at betale projektet, men de fremtidige brugere af tunnelen.

 

Anlægsbudgettet for Femern-tunnelen er på 52,6 mia. kroner. Projektets tilbagebetalingstid er beregnet til 36 år.

 

Projektet får tilskud til fra EU, fordi tunnelen er en del af fremtidens overordnede europæiske transportnetværk.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK