temaer
TO AF EUROPAS STØRSTE MEGAPROJEKTER underskriver samarbejdsaftale

Nyheder fra Femern  21.09.2016

 

Både den faste forbindelse over Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland og Brenner Base Tunnel mellem Østrig og Italien er rekordprojekter med afgørende betydning for det fremtidige europæiske transportnet.

 

Onsdag den 21. september underskrev repræsentanter for projektselskaberne samt medlemmer af de to regionale udviklingsorganisationer STRING og Brenner Corridor Platform en samarbejdsaftale.

 

EU-Kommissionen har udpeget begge projekter som prioriterede projekter, da de har til formål dels at fjerne flaskehalse, som vanskeliggør handel, vækst og grænseoverskridende samarbejde, dels at fremme hurtigere, mere effektiv og miljøvenlig transport af passagerer og gods i Europa.

 

Femernbælt-tunnelen og Brenner-tunnelen har forskellige udfordringer. Den ene krydser et hav og den anden en bjergkæde. Men samtidig har begge projekter mange af de samme udfordringer, når det handler om at interagere med det omgivende samfund og at overholde love og regler i to forskellige lande.

 

Aftalen giver mulighed for, at de to projekter kan udveksle erfaringer og lære af hinanden. Det gælder både tekniske og videnskabelige innovationer, kommunikationsindsatser og fælles opgaver for medarbejderne på områder, hvor et samarbejde vil være til gavn for begge parter.

 

Et tættere samarbejde mellem projektselskaberne og det omgivende samfund i form af STRING og Brenner Corridor Platform vil skabe et nyt forum, der betyder, at lokale myndigheder, borgere og organisationer kan tage del i projekterne og de muligheder, den nye infrastruktur giver.

 

"Et grænseoverskridende megaprojekt er et komplekst forehavende. Hvert af projekterne er unikt, men på mange områder vil et samarbejde være til gavn for begge projekter. Vi glæder os til at udveksle erfaringer med vores samarbejdspartnere i projekt Brenner Base Tunnel", udtaler Peter Frederiksen, bestyrelsesformand i Femern A/S, det danske, statsejede projektselskab, der har til opgave at planlægge og anlægge den faste forbindelse over Femern Bælt. 

“At lære af hinanden, udveksle erfaringer og udvikle videnskabeligt baseret best practice er nøgleord for megaprojekter. Det er i denne ånd, at vi sammen skaber udvikling i Europa, og vi ønsker at deltage i en positiv udveksling med vores venner langs Skandinavien-Middelhavskorridoren”
, udtaler Prof. Konrad Bergmeister, administrerende direktør i Brenner Base Tunnel SE.

"Den faste forbindelse over Femern Bælt og Brenner Base Tunnel fjerner de største grænseoverskridende flaskehalse og er derfor to af TEN-T-programmets prioriterede projekter. Disse europæiske projekter giver fordele, der rækker langt ud over landegrænserne i de medlemsstater, der skal gennemføre projekterne."

"Aftalen passer godt ind i filosofien bag transportkorridoren om at fremme peer-to-peer interaktion, kommunikation, viden og udveksling af bedst praksis. Den er en vigtig milepæl – ikke kun for samarbejde på tværs af landegrænser, men også for et unikt samarbejde på tværs af projekter. På den måde tilfører den reel EU-værdi til vores arbejde med Skandinavien-Middelhavskorridoren", Pat Cox, EU-koordinator for transportkorridoren Skandinavien-Middelhavet.

"Store infrastrukturprojekter er med til at drive udviklingen i det omgivende samfund. At etablere den nye infrastruktur til gavn for samfundet kræver dialog, planlægning og politisk vilje. Brenner-tunnelen og Femernbælt-projektet vil komme deres respektive omgivende samfund til gode gennem økonomisk vækst, jobs og bæredygtig udvikling. Vi kan lære af hinanden – og sammen påvirke den politiske beslutningsproces på en måde, der rækker ud over vores regionale og nationale interesser", Steen Bach Nielsen, formand for STRING.

Den faste forbindelse over Femern Bælt er en planlagt 18 km lang sænketunnel mellem Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Den bliver verdens længste sænketunnel. Forbindelsen omfatter en firesporet motorvej og en dobbeltsporet jernbane til elektrisk drift. Projektet omfatter desuden opgraderede jernbane- og motorvejsforbindelser fra Ringsted til Rødby i Danmark og fra Puttgarden til Lübeck i Tyskland. 
Læs mere her: http://femern.com/com

Brenner Base Tunnel (BBT) er en 64 km lang dobbeltsporet jernbanetunnel gennem Brennerpasset. Brenner-tunnelen bliver verdens længste underjordiske jernbaneforbindelse. Den skal gå fra Innsbruck i Østrig til Fortezza i Italien og erstatte den nuværende jernbane. 
Læs mere her: https://www.bbt-se.com/en/

STRING er et politisk grænseoverskridende partnerskab mellem Region Hovedstaden, Region Sjælland og Københavns Kommune i Danmark, Region Skåne i Sverige samt Hamborg og Slesvig-Holsten i Tyskland. Partnerskabets formål er at maksimere effekten af den nye infrastruktur mellem København og Hamborg med hensyn til vækst, jobs og sikring af en klimavenlig udvikling i vores korridor.
Læs mere her: http://www.stringnetwork.org/

 

Brenner Corridor Platform (BCP) blev etableret af europæisk koordinator Karel van Miert i 2007 for at sikre en integreret tilgang for Brennerkorridoren mellem München og Verona. BCP-medlemmerne omfatter Østrig, Tyskland og Italien, de fem regioner Bayern, Tirol, Alto Adige, Trento og Verona, jernbane- og motorvejsselskaber samt EU-Kommissionen.
Læs mere her: http://www.scandria-corridor.eu/index.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK