temaer
SVAR TIL BELTRETTER

Nyheder fra Femern  28.08.2016

 

Af Jens Villemoes, Pressechef, Femern A/S

 

Under overskriften "Kære Naboer", bragte Folketidende 18. august et indlæg fra organisationen Beltretter, der indeholdt en række påstande om Femern-projektet.


I Femern A/S værdsætter vi dialogen med både tilhængere og modstandere af projektet. Særligt vores nærmeste naboer på Fehmarn og Lolland. Vi er bevidste om vores ansvar for, at borgerne føler sig godt informeret om det dansk-tyske projekt, og vi gør alt, hvad vi kan, for at løfte denne vigtige opgave. 


Det har vores tyske medarbejdere også gjort i Tyskland, lige siden statstraktaten mellem Danmark og Tyskland blev underskrevet i 2008. Vi har også tilbudt Beltretter et møde, men det har de endnu ikke været interesseret i. 

Dialogen er vigtig for os, men det er også vigtigt, at den foregår på et faktuelt grundlag. Det er desværre ikke tilfældet for Beltretters indlæg, som indeholder en række udokumenterede påstande og misforståelser.

 

Forekomsten af tungmetaller og næringsstoffer (gødning) i det havbundsmateriale, der skal opgraves i Femern Bælt, og senere bliver anvendt til at skabe nye rekreative landområder, er meget lavt. Samtidig forhindrer den stærke strøm i Femern Bælt, at der sker en ophobning af sådanne stoffer. 

 

Femern A/S har foretaget omfattende og grundige undersøgelser af havbundsmaterialet. Disse undersøgelser med tilhørende miljøkonsekvensvurderinger indgår i vores ansøgningsmateriale, og er således tilgængeligt for alle, der ønsker at læse dem. 

 

Beltretter skriver, at miljøeksperter er bekymrede for, at gravearbejdet vil hvirvle så meget sediment op, at Østersøen bliver grumset. Det er der ingen grund til at frygte. Gravearbejdet bliver tilrettelagt på en sådan måde, at omfanget af sedimentspild, minimeres. Det er der stillet krav om i kontrakten med entreprenøren. 

 

En af verdens førende virksomheder inden for modelleringen af strømforhold, DHI, har lavet detaljerede beregninger for, hvorledes det spildte sediment føres bort fra graveområdet. Beregningerne viser, at fordi sedimentspildet er så begrænset, vil påvirkningen af dyr og planter, og af badevandet ved de populære strande på Fehmarn og Lolland, være meget lille og af helt forbigående karakter. Også resultaterne af disse beregninger og illustrerende kort indgår i vores ansøgningsmateriale. Femern A/S anvender erfarne eksperter fra Danmark, Tyskland og England, der har foretaget meget grundige og omfattende undersøgelser af miljøpåvirkningen af projektet. Vi er ikke bekendte med nogen konkret faglig kritik, der bestrider det omfangsrige materiale. 

 

Beltretter skriver, at de tyske myndigheder fandt 307 fejl i vores ansøgning. Det er ikke korrekt. De 307 punkter omhandler spørgsmål, hvor høringsmyndigheden i Kiel finder, at der kan være behov for forbedringer. I betragtning af, at det samlede ansøgningsmateriale omfatter tusindevis af sider og tekniske tegninger, forekommer 307 opklarende spørgsmål at være ret beskedent. 



Beltretter fremhæver også, at ingen har erfaring med at bygge så lang en sænketunnel. Det er rigtigt, at Femern-forbindelsen på mange måder bliver en rekordernes tunnel, men projektet bygger på en kendt, pålidelig og afprøvet teknologi. Det er jo ikke det forhold, at tunnelen bliver lang, der er interessant, men derimod selve den bygge og anlægsmetode, som en sænketunnel baserer sig på. 

 

Desuden har vi konkrete erfaringer fra Øresunds-tunnelen, der er en sænketunnel for kombineret vej- og jernbanetrafik, lige som den vi bygger under Femern bælt. 

 

En sænketunnel er en meget sikker byggemetode, både for miljøet og for de mennesker, der arbejder med at bygge den. Undersøgelser viser, at både planter og dyr har fået bedre vilkår i Øresund. Biodiversiteten omkring Øresundsforbindelsen er faktisk øget. 

 

Entreprenører-konsortierne, der skal opføre Femern-tunnelen, består af nogle af de mest erfarne tyske, danske, franske, hollandske og belgiske virksomheder, der har opført megaprojekter over hele verden. Øresunds-tunnelen er blevet en stor succes for både havmiljøet og trafikanterne, og forbindelsen har været med til at knytte Danmark og Sverige tættere sammen. 

 

Det samme vil ske, når Femern-forbindelsen står færdig, og vi glæder os til at komme tættere på vores gode tyske naboer i Slesvig-Holsten, og til at virkeliggøre alle de nye muligheder, som en forbedret infrastruktur, der knytter os tættere sammen, giver.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK