temaer
STYR PÅ risikoafdækning?

Af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater 29.01.2016

 

Har du styr på håndtering af risiko, eller nøjes du bare med at snakke om det?

 

Så er du ikke den eneste. En undersøgelse blandt små- og mellemstore virksomheder lavet af rådgivningsfirmaet Torvits & Goosmann for Ejerlederne viser nemlig, at kun hver femte virksomhed har udarbejdet og nedskrevet en plan for håndtering af risici, mens ni ud af ti har diskuteret risici indenfor det seneste år. Hos PARTNER Advokater vægter man håndteringen af risici højt.

 

Risikostyring er ikke et ukendt begreb i erhvervslivet. Dette gælder både for store og små virksomheder og giver udslag i undersøgelsen, hvor netop ni ud af 10 svarer, at man drøfter risici i virksomhedsledelsen eller på bestyrelsesmøderne. Der er gennem de seneste år kommet mere fokus på, at også små- og mellemstore virksomheder kan blive ramt af en krise – særligt efter finanskrisen synes der at være fokus på, at man skal forberede sig på problemerne, inden de opstår. Undersøgelsen viser også at de finansielle risici tillægges mere betydning hos virksomhederne end risici relateret til IT, hvilket kan være en reaktion efter finanskrisen. IT relaterede risici kan dog også have store konsekvenser for en virksomhed, hvis dette eksempelvis kun styres af én enkelt medarbejder og denne medarbejder pludselig ikke længere står til rådighed. Det er derfor vigtigt at virksomhederne får et overblik over alle sine risici og dermed kan udarbejde en plan, som gør, at skulle det blive aktuelt, så tabes der mindst muligt på det. Risikostyring handler ikke kun om at formindske tab, men også om eventuelt at øge sin indkomst ved at kalkulere og afdække risiko i investering.

 

Som nævnt lader det til, at de fleste virksomhederne er klar over, at risikostyring må tages alvorligt. Det er både lovbestemt, at bestyrelser skal varetage virksomhedens ledelse og føre en risikopolitik, og samtidig stilles der krav fra samarbejdspartnere og konkurrencen i markedet, om at virksomheder er modstandsdygtige og har en stærk risikoprofil. Vigtigheden af risikostyring er således ved at være på plads, men hvordan griber man det egentlig an? Dét at få udarbejdet og nedskrevet en konkret plan for håndteringen af risici er altafgørende for, at man kan handle, når der bliver brug for det.

 

I undersøgelsen bliver der kort gennemgået nogle punkter til netop at håndtere risici. Denne metode, der anbefales i undersøgelsen svarer stort set til, den der anbefales af PARTNER Advokater, og som vi har arbejder ud fra igennem de sidste 8 år. Kort fortalt omhandler metoden i undersøgelsen tre punkter: Først nedsættes en arbejdsgruppe, der skal udpege og kategorisere risici, dernæst udarbejdes en strategi og til sidst udarbejdes en egentlig handlingsplan. Hos PARTNER Advokater arbejdes der ud fra samme metode og med en filosofi om, at en god risikostyring kræver systematik. Advokat Steen Witthøfft udarbejder 2-3 risikoprofiler om måneden indenfor mange forskellige områder.

 

Det er derfor vigtigt, at håndteringen af risici ikke blot vedbliver at være snak, men at man med udarbejdelse af handlingsplaner får et overblik og en systematik, der er med til at netop ens virksomhed overlever stormvejeret og er konkurrencedygtige i forhold til andres risikoprofiler.

 

PARTNER Advokater finder derfor konklusionen i undersøgelsen yderst interessant og håber, at den er med til at også de små- og mellemstore virksomheder bliver mere bevidste omkring deres risikostyring.

 

Undersøgelsen kan læses her >

 

 

 

Advokat Steen Witthøfft fra PARTNER Advokater afholder gratis kursus i risikostyring.

Her gennemgås cases fra forskellige virksomheder, og hvad risikoafdækning betyder for dine bankvilkår, forsikringsforhold, leverandører mv.

 

Tid:

Onsdag den 10. februar 2016 kl. 17.30-18.30 

 

Sted:

Nørregade 54A, 4600 Køge

 

Tilmelding her >

 

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK