temaer
Pressefoto fra banedanmark.dk
SPORLÆGNING ...

ARTIKEL fra sn.dk januar 2017

 

Af Peter Erlitz / DAGBLADET

 

Det ser godt nok lav-teknologisk ud. Til gengæld er det afprøvet og det virker. Også når landets mest moderne jernbane skal anlægges.

 

Med millimeter-præcision bliver svellerne lagt ned på skærverne. Der er nøjagtig 625 millimeter mellem hver svelle. Sporlægningsmaskinen løfter skinnerne, og sørger for - igen med stor præcision - at sænke skinnerne ned i de klemmer, som sidder på svellerne.

 

Med en hastighed på 200 meter i timen kører sporlægningsmaskinen fremad, og holdet på maskinen kan dermed nå at lægge cirka to kilometer spor om dagen.

 

Lige nu er den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted godt i gang med at komme til at ligne en rigtig jernbane. På strækningen mellem Ringsted og Køge Nord er der lagt spor i begge retninger, og lige nu bevæger sporlægningsmaskinen sig nordpå gennem Vestegnen, hvor den nye bane går igennem Solrød, Greve, Ishøj, Vallensbæk, Brøndby, Hvidovre, Høje-Taastrup og København.

 

»Tidsplanen holder, så vi regner med at være helt færdige med at lægge spor i slutningen af april. Fra den 1. maj skal banen elektrificeres og det nye signalsystem skal etableres,« fortæller Jan Nielsen, der er byggeleder i Banedanmark.

 

Stor præcision

Sporlægningen på den nye jernbane er noget af et fælles europæisk projekt. Skærverne kommer fra Norge - her har man skærver med den rigtige styrke og den rigtige størrelse, så de »kitter« sig sammen til et totalt stabilt underlag. Skinnerne er produceret i Polen. Betonsvellerne er støbt på Banedanmarks svellefabrik i Fredericia. Strukton Danmark er hovedentreprenør på den samlede opgave. Sporlægningen udføres af et italiensk datterfirma til den hollandske Strukton-koncern. Og så er sporlægningsmaskinen i øvrigt af amerikansk fabrikat.

 

Sporlægningsmaskinen er næsten 400 meter lang. I den forreste del sker den egentlige sporlægning, og bagved er der et antal vogne med cirka 3.200 sveller.

 

På forhånd er skinnerne - svarende til en dags arbejde - trukket ud på skærvelaget, der er mindst 35 cm tykt. Hver skinne er 120 meter lang og vejer 7,2 tons.

 

Når sporlægningsmaskinen kører fremad, bliver svellerne på et transportbånd ført fremad fra svellevognene og nedad til det kommende spor. Mens maskinen kører, skubbes svellerne på plads, så de ligger med den rigtige afstand og så de kommer til at passe præcist med bredden på sporet. Derefter presses skinnerne ned i klemmerne på svellerne. En af folkene på sporlægningsmaskinen sørger for, at de tunge stålskinner styres ned i klemmerne med stor præcision.

 

Sådan går det fremad - med 200 meter i timen. Dag efter dag, indtil der er spor i begge retninger.

 

Skinne-udtræk på broen

Den lange bro hen over Vallensbæk-grenen på motorvejen ved Ishøj og Vallensbæk udgør dog en særlig udfordring.

»Der er tale om en stålbro, så den har relativ store bevægelser. Broen er bygget sådan, at den kan bevæge sig, alt efter temperaturen. Faktisk består broen af to dele, og med en zone i midten, hvor broen kan udvide sig, eller trække sig sammen, alt efter temperaturen. Hver del af broen kan udvide sig med op mod 300 millimeter,« siger Jan Nielsen.

 

Det stiller krav til både skinner og sveller.

 

Midt på broen er der et særligt skinne-udtræk. Skinnerne har en form, så de kan glide sammen eller fra hinanden, alt efter broens bevægelser.

 

Det særlige skinneudtræk er produceret i Tyskland - ligesom banens sporskifter. Skinne-udtrækket - der er ét i hver retning på Vallensbækbroen - kommer som en færdig sektion, der vejer 24 tons. Disse færdige skinneudtræk er blevet kørt på blokvogn fra Tyskland og derefter hejst op på broen - en operation, som betød, at man måtte spærre to spor på motorvejen i en periode, fortæller byggeleder Jan Nielsen.

 

Jernbanesporene er ikke færdige, når sveller og skinner er blevet lagt.

 

»Mellemrummet mellem svellerne skal fyldes ud med skærver. Vi skal så at sige pakke sporet helt ind i skærver, så det ligger fuldstændig stabilt,« forklarer Jan Nielsen.

 

Lige som ved udlægningen af sveller og skinner, er det et arbejde, der foregår under nøje kontrol, så de togrejsende kan sætte sig roligt ind i toget og køre afsted med op mod 250 kilometer i timen.

 

 

Se billedserie og video her >

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK