temaer
SKAL DIN VIRKSOMHED være blandt de bedste?

Af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater 04.12.2015 

 

 

Det er fantastisk, når ens virksomhed klarer sig godt. Det er derudover forståeligt, at man ger-ne vil nyde sin ”succes”. Dog er den bedste måde at sikre, at ens virksomhed fortsat klarer sig godt, ved at foretage en risikoafdækning – og dermed altid tænke: ”Hvad kan gå galt?” Man har med andre ord brug for at have en smule paranoia for bedst at kunne sikre sin virksomhed fremadrettet.

 

 

Som virksomhedsleder skal man altid gerne kunne svare på spørgsmål som ”hvilke risici truer vores forretningsstrategi”, ”hvor store risici vil vi acceptere”, ”hvordan håndterer vi risici”. Kan virksomhedslederen ikke svare på disse spørgsmål, vil det sandsynligvis være en god ide at tage sig tid til at tænke nærmere over sin risikoafdækning.

 

Hvorfor risikoafdækning?

Formålet med en risikoafdækning er ikke kun at tjene penge, men også at forhindre tab. Risi-koafdækning er ikke kun en god idé, det er også et lovkrav efter bl.a. selskabsloven, hvor virk-somhedens bestyrelse er forpligtede til at varetage virksomheders risikostyring. Risikovurde-ringen og risikoafdækningen er et vigtigt redskab i sin risikostyring, da det er en måde at have en plan B klar på, og dermed styrke og beskytte sin virksomheds position på markedet og reali-sere sine forretningsmæssige mål. Det er ligegyldigt om din virksomhed har 100 ansatte eller 10 ansatte, der er altid en risici forbundet med din virksomhed og din branche. Det er derfor re-levant for alle virksomheder, at man får foretaget risikoafdækning.

 

En risikovurdering vil derudover være en hjælp på mange områder indenfor virksomheden, da den er med til at afhjælpe bl.a. hvem der er ansvarlig for hvad, er der styr på dokumentationen, hvilke aktiver er der i virksomheden, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er

 

Risikoafdækning kan ikke forhindre, at der intet negativ sker for din virksomhed, dog kan det medføre at den negative påvirkning fra en uønsket hændelse bliver mindre, fordi man er forbe-redt og har en handlingsplan. En lang række begivenheder kan gøre at en virksomhed ikke når sit mål eller kommer i økonomisk ubalance, det kan eksempelvis være hvis en nøglearbejder pludselig dør, eller hvis ens faste leverandør lukker.

 

Hvordan gør man?

En god risikostyring og risikoafdækning kræver systematik. Der skal foretages en risikovurde-ring af risici over hele virksomheden, det vil sige indenfor både ledelse, organisation, kunder, markeder m.fl. Efter en risikovurdering skulle man gerne som virksomhed stå med klarhed over hvilke risici man skal være opmærksom på, og hvordan de prioriteres indbyrdes. Her ser man bl.a. på hvilke risici, der er mest oplagte til at ske og hvilke, der vil give det største tab. En vurdering kan dernæst hjælpe ledelsen med risikostyringen, hvor man konkret går ind og fore-tager de nødvendige indgreb, der kan minimere risiciene til et niveau, som virksomheden synes er acceptabelt. For at bruge førnævnte eksempel, hvor en nøglemedarbejder dør, hvis denne person eksempelvis sidder med hele virksomhedens it-systemer, vil en afdækning kunne være at outsource sin IT-afdeling til professionelle.

 

For fremadrettet at bevare overblikket over sin risikostyring, kan man for hver risiko vælge en ansvarlig, der holder ledelsen orienteret, og risikostyring kunne med fordel indsættes som fast plads på bestyrelsens dagsorden. Hvis ikke man har styr på sin risikostrategi, kan det i sidste ende være, at virksomhedens ledelse er den største risiko.

 

Mange virksomheder bruger deres risikoprofil aktivt overfor bank, forsikring, samarbejdspart-nere og leverandøre for at gøre sig gennemsigtige, og hermed opnå attraktive vilkår.

 

Hvis du ønsker at høre nærmere om risikoafdækning, holder jeg et gratis kursus.

 

Tid:

Den 10. februar 2016 fra kl. 17.30-18.30.

 

Tilmeld:

Såfremt du ønsker at tilmelde dig, bedes du sende en mail >

 

Nærværende artikel er skrevet af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater, Nørregade 54 A, Køge T: 56 67 16 01 Mail > 

 

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK