temaer
”PROFESSIONELLE BESTYRELSER ER GULD FOR GAZELLER”

Af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater, Ret&Råd Køge A/S.

 

Forsiden på Børsen den  30.10.2014 var:

Artiklen omhandler en virksomhed Dinex, der har sat skub i virksomhedens vækstplaner efter at den har fået en professionel bestyrelse. To ud af tre gazeller holder stædigt fast i en tantebestyrelse. Men for de familievirksomheder, der professionalisere bestyrelsen, venter der et større væksteventyr forude efter artiklen.

 

Det som er interessant uanset om man har en professionel bestyrelse eller man har en såkaldt ”tantebestyrelse” er om virksomhedens bestyrelse skaber værdi!

For at finde ud af om selskabets bestyrelse skaber værdi kunne man enten få udarbejdet en risikoprofil for virksomheden eller få gennemgået de processer, som bestyrelsen arbejder efter i sit arbejde.

 

Hvad er en virksomheds risikoprofil.

En virksomhed kan via en proces finde frem til sin egen risikoprofil udover den risiko, som fremgår af selskabets årsrapport ud fra en økonomisk betragtning. Virksomheden vil via processen få afdækket andre risici end det økonomiske og vil kunne gøre sig gennemsigtig for eksempelvis sin bank, sine medarbejdere, direktion og bestyrelse og evt. ens leverandører. Risikoprofilen kan også bruges til at finde de rigtige medlemmer til selskabets bestyrelse og hermed få afdækket den manglende viden man evt. har i virksomheden på et område.

 

Virksomheden kan via farver som et lyssignal markere hvilke risici, der er afdækket. Med farven grøn vil risikoen være afdækket og med farven rød kan virksomheden vise sine største risici. Hermed bliver det klart for alle interessenter i  en virksomhed – også for kapitalejeren – om virksomheden er en god eller dårlig investering. Det bør stå klart for alle ejer ledere om de i fremtiden kan forvente at få sit daglige brød fra virksomheden eller det kan være ejerens pension.

 

Du kan se mere om udarbejdelse af en virksomheds risikoprofil på www.partneradvokater.dk>

 

Hvordan kan en bestyrelse skabe værdi?

En bestyrelse har to opgaver. For det første skal den foretage kontrol af om virksomheden driver en sund og ordentlig forretning. Derfor skal bestyrelsen indarbejde nogle processer i sit arbejde som sørger for, at der bliver foretaget kontrol. Disse processer skal beskrives i forretningsordenen for bestyrelsen og det gælder uanset om det er en såkaldt ”tantebestyrelse” eller en professionel bestyrelse. Nogle af disse processer kunne være: få udarbejdet en relevant dagsorden, der behandler eksempelvis økonomi, budgetopfølgning, medarbejdertrivsel, effektivisering mv. Er der en ordentlig instruks til direktøren? Årshjul for bestyrelsens arbejde.

 

Den anden opgave en bestyrelse har er at få lagt virksomhedens strategi. Det er netop her, at virksomheden viser sin værdi, da den værdi der skabes ved strategi er den fremtidige. Kontrolfunktionen kigger på det som er hændt og opstiller processer, så virksomheden undgår tab. At undgå tab er også en værdiskabelse.

  

Skal min virksomhed have en professionel bestyrelse eller fortsætte med en tantebestyrelse?

Som artiklen i Børsen fra den 30. oktober beskriver er der mange holdninger til ovennævnte spørgsmål. Et er dog vigtigt, at uanset om man har den ene eller anden form for bestyrelse, så bør hver enkelt bestyrelsesmedlem og virksomhed sikre sig, at der bliver tilvejebragt det rigtige beslutningsgrundlag. Hermed kan et bestyrelsesmedlem også undgå et evt. ansvar ved en forkert beslutning, når blot alle brikker i beslutningsgrundlaget er tilstede. Det er ikke ansvarspådragende at lave en forkert beslutning, når blot alle sider af sagen har været belyst inden beslutningen tages.

 

Enhver bestyrelse bør få tjekket sin processer for sit arbejde. Et sådan bestyrelsestjek kan foretages af Partner Advokater udtaler advokat Steen Witthøfft.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK