temaer
Foto: StartupStockPhotos / pixabay.com
IVÆRKSÆTTERI – 6 gode råd fra PARTNER Advokater i Køge

Af Andreas R. Jedig og Steen Withøfft, PARTNER Advokater.

 

 

Hvordan bliver jeg iværksætter? Du har måske en god idé eller forretningskoncept, men ved ikke hvordan du kommer i gang?

 

Læs artiklen her og kom godt fra start.

 

Det kan være frustrerende at sidde med en idé, som du nøje har gjort til en forretningsmodel og så blive bremset af juraen. Du har måske endda allerede kunder, samarbejdspartnere, leverandører eller personer du ønsker at ansætte der venter. Du vil gerne i gang med det du brænder for og nu står paragrafferne i vejen for dig.

 

 

Vi giver dig her et overblik over 6 juridiske forhold du skal forholde dig til som iværksætter:

 

1.  Valg af selskabsform

Noget af det første du skal beslutte, når du har dit forretningskoncept på plads, er at vælge en passende ramme for virksomheden. Mange iværksættere vælger at vente med at tage denne beslutning, til de har sikret, at deres forretningskoncept er levedygtigt. Der er gode grunde til ikke at udskyde denne beslutning, men starte med den:

 

  - Du kan minimere risikoen mod din private økonomi, hvis virksomheden f.eks. etableres i et anpartsselskab.

 

  - Risikoen for konflikter mellem dig og dine partnere kan minimeres med et fornuftigt valg af selskabsform.

 

  - Risikoen for tab af immaterielle rettigheder (patent, ophavsret, design mv.) kan minimeres ved valg af en selskabsform frem for en anden.

 

  - Valg af f.eks. et anpartsselskab kan give mulighed for at betale ansatte og andre med kapitalandele eller tegningsoptioner i selskabet. Iværksættere kæmper ofte med likviditeten i opstartsfasen, hvorfor muligheden for at betale med kapitalandele og optioner kan bidrage til likviditeten og evnen til at tiltrække ansatte.

 

  - Øge chancen for at tiltrække investeringer.

 

 

2.  Aftale mellem flere ejere

Er I flere der starter virksomhed sammen, kan i minimere risikoen for, at der opstår interne konflikter imellem jer og andre uhensigtsmæssigheder, hvis I er forudseende og udarbejder en ejeraftale. En god ejeraftale behandler ejernes rettigheder og forpligtelser, og hvad der sker, hvis de ikke bliver respekteret.

 

Ved opstart er der mange ting at forholde sig til, og mange ejere har typisk travlt med at komme i gang med deres idé. Det er vores erfaring, at ejerne i deres begejstring over deres gode idé ikke kan lide at konfrontere sig selv med det scenarie, at der måske senere kunne opstå konflikter. Konflikter bliver kun større og mere komplicerede, hvis I venter med at tage stilling til dem, til de opstår.

 

 

3.  Beskytte dine rettigheder

Dernæst skal du overveje, om din virksomhed har behov for, at du beskytter forretningsidéen eller opfindelsen. Du kan herved minimere risici og maksimere profitten. For mange virksomheder er immaterielle rettigheder de mest værdifulde aktiver i selskabet, hvorfor de naturligvis fortjener særlig opmærksomhed.

 

Derudover er der typisk bundet meget værdi op omkring din virksomheds navn eller logo, hvorfor du bør overveje at minimere risikoen for kopiering ved beskyttelse hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Dit gode ry og rygte i din branche kan hurtigt forsvinde, hvis et andet selskab bruger dit navn eller noget meget tæt på og leverer dårligere løsninger, hvilket desværre alt for ofte ses.

 

 

4.  Indgåelse af aftaler

Som iværksætter vil du typisk indgå en masse aftaler, herunder bl.a. med leverandører og kunder. Du skal være opmærksom på to ting i den forbindelse. Aftaler indgået mundtligt er bindende for parterne, men det kan senere blive vanskeligt at bevise aftalens indhold, samt der kan opstå tvivl om, hvad der faktisk blev aftalt.

 

Du bør derfor altid bevissikre aftaler ved at udarbejde kontrakter, eller hvis aftalen er mere simpel blot sende et referat og anmode den anden part bekræfte.

 

Handler med varer eller tjenesteydelser vil almindeligvis være reguleret af aftaleloven og købeloven. Der kan dog være gode grunde til at overveje at fastsætte nogle mere faste vilkår, der passer præcis til dit selskab. Ved udarbejdelse af salgs- og leveringsbetingelser kan du minimere risikoen forbundet med byrdefulde bestemmelser i købeloven samt forventningsafstemme over for dine kunder og leverandører.

 

Ved f.eks. at have de samme rettigheder og forpligtelser med alle dine kunder, uanset arten af din vare eller tjenesteydelse kan skabe overblik og gøre det lettere for dig at risikostyre og opsætte effektive processer.

 

 

5.  Ansættelse af medarbejdere og konsulenter

Du eller din mediværksætter har ikke nødvendigvis alle de nødvendige kompetencer eller den nødvendige tid, som dit nye selskab skal bruge. Du kan derfor have behov for enten at ansætte eller antage en konsulent. Har du ikke likviditet til at betale dem en månedlig løn, er der andre kreative løsninger, som kan bruges. 

 

 

6.  Egne lokaler

De fleste begynder at arbejde på virksomheden hjemmefra ved spisebordet eller lign., og i mange år har det været den eneste mulighed for mange nyopstartede uden store investorer. I dag er der flere forskellige iværksættermiljøer, der ofte giver iværksættere mulighed for at tilgå kontorfaciliteter for en meget lille månedlig betaling.

 

Disse kan dog vise sig uhensigtsmæssige, hvis du har ansatte eller varelager m.v. I så fald er det nødvendigt at flytte i egne erhvervslokaler, som iværksættere sædvanligvis lejer. Når du lejer, er det vigtigt at får læst lejekontrakten igennem, gerne af en advokat, så minimere de meget voldsomme konsekvenser en dårligt udfærdiget lejekontrakt kan have for din virksomhed.

 

 

Stabilisering og modning

 

Når dit selskab er nået en mere moden fase, hvor faste strukturer og processer opstår, du har ansatte, er flyttet i egne lokaler eller lign., forsvinder omverdenens overbærenhed.

 

Du opererer nu på markedsvilkår, hvorfor der ingen eftergivenhed er, når det angår regler om skat, moms, bogføring, forsikringer, produktansvar, persondata og konkurrence. Det er også nu i denne fase der skal ekspanderes og skaleres, således at idéen bliver gjort kommerciel levedygtig. Her kan en rådgiver være særlig central, således at du som iværksætter ikke taber overblikket.

 

frise forsideligenu 5425
NY VAREHUSCHEF varsler nye tider i Kvickly Køge
I efteråret tiltrådte den 53-årige Flemming Ramø stillingen som varehuschef for Kvickly i Køge
Læs mere >
NU STARTER ENDNU ET STORT BYGGERI i Køge Idrætspark
I den kommende uge starter elementmontagen på det andet kontorhus i Køge Idrætspark.
Læs mere >
ENTREPRENØR-GIGANTEN AJOS rykker til Køge
Hvis succeser udelukkende blev opgjort i fysisk størrelse, har Ajos a/s næsten gjort det alt for godt.
Læs mere >
LASSE SKAL REPRÆSENTERE Køge til DM i Skills 2020
Hvem er den bedste tømrer? Hvem klipper bedst? Hvem er bedst med murstenene?
Læs mere >
MØD EU-POLITIKEREN SØREN GADE til gå-hjem-erhvervsmøde på Brasserie Baum
Kom og hør om Søren Gades arbejde i EU i et erhvervsrettet perspektiv
Læs mere >
SVENDESTYKKE MED TOPKARAKTER hos HJ Belysning Køge A/S
Flotte medaljer med 60 års mellemrum ...
Læs mere >
'LØVENS HULE' KAN GODT GØRE KLAR til kandidater fra Køges skoler
Alle 7. klasser fra Køge Kommunes folkeskoler har i de forgangne uger sluppet kreativiteten løs og arbejdet med innovative projekter.
Læs mere >
CONNECT KØGE HYLDER KØGES ERHVERVSLIV med masser af priser
Læs mere >
CONNECT KØGE HYLDER KØGES ERHVERVSLIV med masser af priser
Læs mere >
FEHMARN LINK BUSINESS CONFERENCE '20 på Lalandia
Find nye forretningsmuligheder på byggeriet af den kommende Femern-forbindelse
Læs mere >
LANDINSPEKTØRFIRMAET LE34 flytter ind i den nye idrætspark
Har man blot tilbragt ganske kort tid i byen, står Køges hastige udvikling klart for enhver
Læs mere >
KØGE NORD RYKKER TÆTTERE PÅ med opfølgning på kommuneplantillæg
Arbejdet med at konkretisere den nye bydel i Køge Nord kommer snart endnu et skridt videre
Læs mere >
'VILDERE' ER DET KORTE MOTTO for hovednavnet på Connect Køges Nytårskur på Tapperiet
Connect Køge holder Nytårskuren 2020 – Made in Køge – torsdag den 23. januar 2020
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 8      17. - 23. februar 2020
uge 9      24. februar - 1. marts 2020
torsdag 27. februar kl. 16:30
IVÆRKSÆTTERI i praksis >
uge 10      2. - 8. marts 2020
uge 11      9. - 15. marts 2020
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv glb revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv hotel niels juel(1)
ErhvervsAvisen logo

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
koegenu erhverv dagbladet koege avisrulle
kne partneradvokater farve
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau
EVENTS
MILITÆRGRUPPERNE UNDER BESÆTTELSEN – foredrag i Ejby Medborgerhus Niels Gyrsting fortæller om militærgrupperne – også lokalt
UDSTILLINGER
’FLERE PLANER’: Jørgen Teik Hansen udstiller i Borup Kulturhus Drama og poesi
MUSIK
SÅ SYNG DA, KØGE på Teaterbygningen Syng med fra højskolesangbogen
EVENTS:
HUMØRBOMBEN LINDY besøger Køge
MUSIK:
TUREN GÅR TIL Nikolaj Stokholm EXTRA SHOW
EVENTS:
JAKOB SVENDSEN giver publikum magten – standup på Værftet
EVENTS:
KØGE SOM DATIDENS KØBSTAD – foredrag på Køge Museum
MUSIK:
COPENHAGEN DRUMMERS: The Grand Tour 2020
MUSIK:
TUREN GÅR TIL Nikolaj Stokholm
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Jan Gløët
T: 21 29 70 88

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK