temaer
Foto: Francis Romeo / pixabay.com
HVIS LEVERINGEN BLIVER FORSINKET: Det skal du gøre

Bugner lagret med solgte varer, der mangler at blive sendt, eller sidder du nervøst og venter på om julegaven til kæresten når frem inden jul? Hvornår et køb kan ophæves, afhænger af hvad kunden er blevet lovet.

 

Der er to situationer, som du skal være opmærksom på:

 

Er købet betinget af levering inden for en frist?

Kunden vil kunne ophæve et køb, hvis kunden bliver lovet levering på et bestemt tidspunkt, og kunden har meddelt forhandleren, at han/hun kun er interesseret i købet, hvis forhandleren kan levere inden for det bestemte tidspunkt.

 

Et eksempel er, hvis julegaven ikke bliver leveret til det aftalte tidspunkt, vil forhandleren være forpligtet til at tilbagebetale kunden, hvis kunden meddeler sin ophævelse af købet.

 

Er købet ikke betinget af levering inden for en frist?

Er der ikke indgået en aftale mellem parterne, og anmoder kunden om at varen bliver leveret, skal forhandleren forholdsvist hurtigt levere varen. Har forhandleren ikke leveret efter, at der er gået noget tid, skal kunden fremsende et påkrav.

 

Et påkrav er en anmodning om levering inden for en bestemt frist. Påkravet skal foruden fristen indeholde et krav på tilbagebetaling. Et påkrav kan gives både mundtligt og skriftligt.

 

Er fristen givet i påkravet rimelig?

Et påkrav er kun gyldigt, hvis den frist der gives er rimelig. Hvad der ligger i rimeligheds-betingelsen afhænger af hvilken vare, der er blevet købt, hvilke leveringsmuligheder der er, og hvad kunden behov er. Normalt vil en uge være en rimelig frist.

 

Er der i påkravet givet en rimelig frist og kan forhandleren ikke levere varen inden for fristen, har kunden ret til at ophæve købet. Det ændrer ikke herpå, at skylden ligger hos forhandlerens leverandør.

 

Har kunden skylden for den manglende levering, vil der ikke være tale forsinkelse, der giver kunden mulighed for ophævelse.

 

Har kunden ret til en kompensation for forsinkelsen?

Forhandleren er ikke retligt forpligtet til yde kunden en kompensation for forsinkelsen. Kunden har alene krav på enten at få leveret varen eller tilbagebetaling.

 

Forhandleren kan dog have en interesse i at indgå en individuel aftale om kompensation med gode og loyale kunder. Eksempelvis kunne forhandleren give kunden et nedslag i prisen eller et gavekort til forhandlerens øvrige vare.

 

Et godt råd til forhandleren og kunden

Er købet betinget af levering inden for en bestemt frist, sørg for som forhandler altid at afstemme din leveringsfrist med din leverandørs.

 

Når din tålmodighed med forhandleren løber op, og du ønsker at fremsende et påkrav, sørg for at have dokumentation herfor. Det er altid en god idé at sende påkrav via mail eller sende et referat efter endt samtale på mail.

 

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK