temaer
HVAD GÆLDER ved handel på internettet?

Af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater, Ret&Råd Køge A/S.

 

 

Handel på internettet undergår i disse tider en større og større udbredelse. For erhvervslivet er internethandlen et meget anvendeligt og effektivt middel, da blandt andet adgangen til kunderne bliver lettere, fordi den handlende ikke nødvendigvis er tvunget til at lokke forbrugeren op af sofaen og ud i butikkerne


Det er som erhvervsdrivende dog vigtigt at orientere sig om – eller genopfriske – de relevante regler og retningslinjer på området, så man lever op til kravene, der stilles i relation til blandt andet forbrugerbeskyttelse. Denne artikel vil fremhæve enkelte af disse krav.


Fjernsalg eller handel i en fysisk butik?



Elektronisk handel på internettet, samt telefon- og postordresalg er omfattet af begrebet fjernsalg. Afgørende for om der er tale om fjernsalg er, om den erhvervsdrivende har markedsført sine produkter på en måde, som opfordrer forbrugeren til at bestille et produkt uden, at parterne mødes.

Afgrænsningen til den fysiske handel burde ikke give anledning til de store problemer, men ikke desto mindre er det vigtigt klart at få fastlagt, om den aftale man har indgået med forbrugeren, er en fjernsalgsaftale, da reglerne på området for fjernsalg på visse punkter er skærpet i forhold til reglerne for den fysiske handel.

Eksempelvis er det ikke en fjernsalgsaftale, hvis en kunde ringer til en fysisk butik, som normalt ikke praktiserer e-handel og får den erhvervsdrivende til at sende en vare direkte hjem til sig. Derimod er det fjernsalg, hvis en vare er bestilt på internettet, selv om den bliver betalt og afhentet i selve butikken.

En af de ting, som adskiller fjernsalg fra aftaleindgåelse i fysisk handel er, at forbrugeren ved fjernsalgsaftaler har krav på 14 dages fortrydelsesret. Der er dog også ved fjernsalgsaftaler visse undtagelser. Disse udgøres eksempelvis af madvarekøb eller køb af spil og lotteri. Ligeledes er den erhvervsdrivendes oplysningspligt skærpet både før og efter fjernsalgsaftalens indgåelse. Der skal blandt andet oplyses om fortrydelsesretten og fremgangsmåden, hvis denne skal benyttes.   


Tilbud, eller opfordring til at gøre tilbud?



Som erhvervsdrivende er det relevant at gøre sig klart, hvorvidt de priser, man oplyser på sin hjemmeside udgør et tilbud, som forbrugeren blot skal acceptere, eller om der kun er tale om en opfordring til at gøre tilbud. En opfordring til at gøre tilbud kræver, at den erhvervsdrivende accepterer den pris forbrugeren vil betale, før en aftale kommer i stand, hvorimod et tilbud binder den erhvervsdrivende allerede ved forbrugerens accept af tilbuddet.

Det antages som udgangspunkt, at prismærkede massevarer på en hjemmeside, hvor der findes en bestillingsfunktion og der er tale om varer, som normalt ikke besigtiges inden et køb, må anses som et tilbud. Derimod skal der foretages en konkret vurdering, hvis der er tale om en enkeltstående vare, som normalt besigtiges inden den købes – eksempelvis en bil.

Der foreligger en dom fra 2003, hvor en bilforhandler havde skrevet forkert i en bilsalgsannonce på sin hjemmeside. Landsretten kom i den konkrete sag frem til, at der var tale om en opfordring til at gøre tilbud, så bilforhandleren var ikke bundet af kundens accept.

Det er en sammenligning af vilkårene for handel i en internetbutik og vilkårene for handel under brug af traditionelle avisannoncer, samt salg fra fysiske butikker, der danner baggrund for den ovenstående antagelse. Avisannoncer betragtes som opfordringer til at gøre tilbud, hvorimod prismærkede varer i en ”rigtig” butik udgør et tilbud. Prismærkning og reklame i en avisannonce har den erhvervsdrivende sværere ved at tilpasse, end han har ved at opdatere en hjemmeside, hvis der er sket en fejl, eller han får udsolgt. Dette taler for, at en hjemmesidens prismærkning kan være et tilbud, idet den erhvervsdrivende løber en mindre risiko med annonceringen.

For så vidt angår varer i en fysisk butik, har kunden en stærk forventning om, at der ikke er udsolgt, hvis varen stadig ligger på hylden. Dette underbygger, at prismærkningen er et tilbud.


Hjemmesidens indretning



Når erhvervsdrivende opretter en hjemmeside til brug for varehandel, er indretningen ikke ganske ligegyldig. Indretningen skal sikre, at kunden er vidende om, at der indgås en forpligtende aftale – ”indkøbskurven” og bestil-knappen skal f.eks. være tydeligt adskilt fra andre funktioner på siden.

Til indretningen stilles der ligeledes krav om, at kunden skal informeres om de tekniske led i aftaleindgåelsen, og der skal være hjælpemidler til rådighed for det tilfælde, at kunden har brug for at rette i bestillingen. Formålet er, at fejlagtige bestillinger skal undgås i størst muligt omfang. 

De lovområder, man generelt skal være opmærksom på som erhvervsdrivende, når man beskæftiger sig med handel på internettet, er for det første aftaleloven, som overordnet regulerer indgåelsen af aftaler i dansk ret. Aftalelovens regler må dog suppleres blandt andet af forbrugeraftaleloven, som indeholder særlige regler, der skal beskytte forbrugernes interesser i forhold til erhvervsdrivende, idet aftaleloven ikke i særdeleshed er udformet med forbrugerbeskyttelse for øje.

E-handelslovens regulering af blandt andet hjemmesiders indretning er naturligvis også relevant for området, ligesom de Nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet bibringer vejledning om de krav, der stilles til erhvervsdrivende, for at de kan leve op til god markedsføringsskik.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK