temaer
HOLD på varmen!

I Køges vuggestuer, børnehaver og skoler skal alle børn – fra de mindste til de største – lære det. På alle kommunens øvrige institutioner og ejendomme skal de også vide det - eller måske have det genopfrisket.

 

Ind med de gode vaner

Det handler om, hvordan vi passer på varmen indenfor og sikrer en god og behagelig temperatur - til ham, der sidder stille, og til hende, der gerne vil lege og bevæge sig.

 

”Vi vil gerne inddrage dem, der arbejder, studerer og opholder sig i vores bygninger. Når skoleeleverne for eksempel vil lufte ud i et klasselokale, sker det ofte, at et vindue står på klem det meste af dagen. Det er både dyrt og spild af energi, fordi radiatoren ’knokler’ for at holde en fast temperatur. Eleverne skal lære at lufte godt og grundigt ud i 10 minutter og så lukke vinduer og døre igen”, siger Søren D. Brask (V), formand for Ejendoms- og Driftsudvalget og medlem af Skoleudvalget.

 

Glade emojis

Til kampagnen er der udarbejdet et logo med emojis, som vi kender det fra vores smartphones og tablets. Det skal skabe opmærksomhed om kampagnens budskaber og appellere til både børn og voksne. 

 

Kampagnen bliver meget synlig i alle kommunale bygninger. Gode fif vil blive sat op ved døre og vinduer. For eksempel: ”Luft ud! Er luften tung, så luft ud ved at åbne både døre og vinduer – men kun i 10 minutter”. Eller denne: ”Luk døren! En åben dør får varmeapparaterne til at øge temperaturen – det er spild af energi”.

 

En velkendt unode, når vinteren sætter ind, er at hænge det våde tøj på radiatoren. Her er rådet: ”Det her er ikke et tørrestativ. Vådt tøj på varmeapparatet bruger meget energi og giver høj luftfugtighed”.

 

”Disse mærkater og plakater kommer til at hænge i alle kommunale ejendomme. Med kampagnen vil vi opfordre alle vores mange tusinde brugere til at være med til at holde varmen inden døre. Det er vigtigt for miljøet og for budgettet. Energi er en af de helt store omkostninger i vores bygninger. Hvis vi er gode til at spare på energien, vil det frigøre midler til at forbedre vores bygninger”, fortæller Giulia Lorenzen, driftsleder fra ETK. Det er ETK, der er primus motor på efterårets og vinterens varme-kampagne.

 

Kampagnens gode råd er også godt for miljøet. Den valgte komfort-temperatur betyder, at vi i kommunen bruger mindre energi og udleder mindre CO2. Det er med til at mindske den globale opvarmning.

 

Forslag til billedtekst: (billede af logo)

En grøn, glad emoji. En frysende blå og en hidsig rød emoji. Kampagnen Hold på varmen! vil fortælle os og huske os alle på, hvordan vi passer på varmen indenfor. Det er godt for den enkelte, for indeklimaet og for miljøet.

 

Yderligere oplysninger:

Henrik Lerdorf, ETK, 28 79 21 68                            

Søren D. Brask, Køge Byråd, 20 37 37 66

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK