temaer
GODSTERMINAL VED KØGE vil styrke Danmark

Af Katrine Wied / DAGBLADET Køge  

 

Der vil være god samfundsøkonomi i at etablere en kombiterminal i Køge, så den er klar, når Femern-forbindelsen er færdigetableret. Det viser en ny samfundsøkonomisk analyse, som Københavns Speditørforening har udarbejdet, skriver DAGBLADET Køge.

 

Analysen viser, at Danmark risikerer blot at blive et gennemkørselsland, hvis ikke man etablerer omladningsfacilitet mellem lastbil og jernbane med en korrekt placering på Sjælland. Placerer man en sådan kombiterminal ved Køge, kan man også udnytte, at man kan omlæsse til godstransport på havet via Køge Havn.

 

Hvis Danmark ikke etablerer en international kombitermial ved Køge, forventer Københavns Speditørforening, at jernbanegodset vil blive omlæsset til lastbiler på kombiterminaler i Nordtyskland og Sydsverige og kørt til København. Det vil være forbundet med en negativ samfundsøkonomi for Danmark. Den samfundsøkonomiske analyse viser, at dette vil være forbundet med en negativ nettonutidsværdi på mellem 6 og 12 mia. kr.

 

Københavns Speditørforening, der er en lokalforening under Danske Speditører, har bestilt analysen, der er udarbejdet af konsulentvirksomhederne Realise ApS og Sweco A/S.

 

- En ny effektiv og konkurrencedygtig kombiterminal med den rigtige beliggenhed på den nye godsbanekorridor mellem Ringsted og København over Køge er afgørende for, om danske virksomheder og dermed Danmark kan drage maksimal fordel af den kommende faste forbindelse under Femern Bælt. Det handler både om, at tilgængeligheden med tog og lastbil skal være optimal samt at effektiviteten og prisniveauet for benyttelse af kombiterminalen skal være attraktiv.

 

Endvidere ser vi fra Københavns Speditørforening gode perspektiver i nærheden til Køge Havn, der betyder, at vi har jernbane, vej og søvej inden for kort afstand, hvilket kan give nogle transport- og logistikmæssige fordele, der ikke skal undervurderes, siger formand for Københavns Speditørforening, Ole Meisler.

 

Administrerende direktør hos Femern Bælt Development, Stig Rømer Winther, opfordrer til, at man skrider til politisk handling nu.

 

- Det er af stor vigtighed, at Danmark ikke blot bliver et transitområde for de mange godstog, der kommer til at køre gennem Femern-forbindelsen på deres vej fra syd til nord og omvendt. Gør vi ingenting, bliver vi hægtet af. Derfor er det helt oplagt at starte den politiske proces nu, siger Stig Rømer Winther.

 

Ifølge Københavns Speditørforening vil det koste knap en milliard kroner at anlægge en kombiterminal. Det vil være en investering, hvor muligheden for gevinst er betydeligt højere end omkostningerne.

 

Læs også 'Trafikminister er positiv overfor kombiterminal ved Køge' >

 

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK