temaer
FEMERN-TUNNELEN er et af de to vigtigste projekter i korridoren mellem Skandinavien og Middelhavet

Pressemeddelelse Fermern.dk  24.09.2014

 

Europa-Kommissionen opfordrede på et møde den 11. september 2014 medlemsstaterne til at søge om EU-støtte til projekter, der forbedrer europæisk transportinfrastruktur.

Finansieringen bliver koncentreret om ni hovedtransportkorridorer, som tilsammen vil udgøre et hovedtransportnet og spille en vital rolle for det indre marked.

 

For Europa-Kommissionen er Femern-tunnelen og adgangsvejene til den et af de to vigtigste projekter i korridoren mellem Skandinavien og Middelhavet: ”Korridoren mellem Skandinavien og Middelhavet er en meget vigtig nord-syd-akse for den europæiske økonomi. Korridoren, der krydser Østersøen fra Finland til Sverige og går igennem Tyskland, Alperne og Italien, forbinder de store bykerner og havne i Skandinavien og Nordtyskland og fortsætter til de store industrialiserede produktionscentre i Sydtyskland, Østrig og Norditalien og videre til de italienske havne og Valletta. De vigtigste projekter i denne korridor er den faste Femern-forbindelse og Brenner-tunnelen”, skriver EU Kommissionen.

 

Femern Bælt-projektet nyder allerede stor europæisk opbakning både politisk og økonomisk. Indtil nu har projektet modtaget den maksimalt mulige EU-støtte, dvs. 50 procent af de støtteberettigede projekteringsomkostninger. Foreløbigt har projektet modtaget én milliard kroner til projekteringen.

 

I de finansielle analyser har Femern A/S hidtil forsigtigt antaget, at projektet samlet set vil modtage 10 procent i støtte fra EU.

Til sammenligning fik Øresundsforbindelsen cirka seks procent i støtte fra EU, mens Storebæltsforbindelsen ikke havde mulighed for at søge EU-støtte.

Samtidig står der klart, at EU's nye infrastrukturpolitik indebærer en tredobling af EU's finansiering af transportinfrastruktur fra 8 mia. Euro i perioden mellem 2007 og 2013 til 26 mia. Euro for perioden 2014 – 2020.

 

”Vi har hidtil været forsigtige i vores finansielle analyser og lagt til grund, at vi samlet set kan få 10 procent EU-støtte. Med den hidtidige EU-støtte in mente og de seneste meldinger fra EU-kommissionen er der grundlag for at vurdere, om ikke 10 procent trods alt er for forsigtigt,” siger administrerende direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær.

 

For den kommende anlægsfase vil Danmark naturligvis søge om at få den maksimale EU-støtte til tunnelbyggeriet på Femern Bælt. Jo mere støtte fra EU, jo bedre bliver den samlede økonomi i projektet. Efter de nye regler vil støttesatsen fra EU være maksimalt 40 procent for baneprojekter og 10 procent for vejprojekter. Femern projektet består af begge dele.

 

Ansøgningsfristen for EU-støtten er den 26. februar 2015. 

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK