temaer
FEMERN-FORBINDELSEN sætter nye standarder for tunnelsikkerhed

Pressemeddelelse Femern.dk  20.01.2015

 

I medierne har der i den sidste tid været spørgsmål om sikkerheden i Femern-tunnelen og den oplevelse, som bilisterne vil få, når de kører igennem den. Femern A/S garanterer, at alle brugerne får en tryg og bekvem oplevelse, når de rejser gennem verdens længste sænketunnel.

Lige siden Femern A/S begyndte arbejdet med at planlægge Femern-forbindelsen, har sikkerheden for brugerne derfor stået øverst på listen. Femern-tunnelen overholder – og overgår i nogle tilfælde – alle sikkerhedskrav fra Danmark, Tyskland og EU.

 

Sikkerheden er tænkt ind i alle aspekter af designet, og derfor bliver den 18 kilometer lange Femern-forbindelse ikke bare verdens længste sænketunnel til tog og biler. Den bliver også en af de mest sikre.

 

Samlet set bliver Femern-tunnelen sikrere end en tilsvarende strækning på vej eller jernbane i åbent land. Det viser rådgivernes analyser. Det skyldes blandt andet, at faktorer, der ofte udløser uheld - som mørke, dårligt vejr og modkørende trafik - ikke forekommer i tunnelen.

 

Ventilation af tunnelen er en vigtig del af sikkerhedskonceptet. Ventilationen skal sikre frisk luft i tunnelen under almindelig drift og især sættes ind ved kø og andre hændelser. Tunnelen forsynes derfor med et stort antal jetventilatorer, som kan blæse i begge retninger og styres via tunnelens overvågnings- og kontrolsystem.

 

Størstedelen af tiden vil ventilationssystemet ikke køre, fordi det er unødvendigt. Biler og tog vil presse luften i tunnelen ud og suge frisk luft ind og dermed sikre luftkvaliteten. Den mekaniske ventilation sættes først ind, hvis eksempelvis et uheld stopper trafikken i tunnelen.

 

Der bruges samme princip for langsgående ventilation som i tunnelen under Øresund. Konceptet er blevet videreudviklet, så det kan anvendes i Femern-tunnelen, selv om den er godt fire gange så lang som Øresundstunnelen. Det er enkelt, driftssikkert og kraftigt udstyr, som er dimensioneret til at kunne håndtere ekstreme situationer. Og det er gennemgået af uafhængige eksperter.

 

Vores beregninger viser, at mens trafikken gennem tunnelen vokser i årene efter den tages i drift, så falder mængden af udstødningsgasser samlet set. Faktisk går udviklingen stærkere nu, end vi af forsigtighedsårsager har antaget i beregningerne.

 

Som følge af blandt andet nye EU-krav udskiftes køretøjer herhjemme og andre steder i Europa med mere energieffektive køretøjer i et tempo, der overgår forventningerne.

Desuden udvikler Femern A/S sammen med danske og tyske rednings- og beredskabsmyndigheder et sikkerheds- og beredskabskoncept for tunnelen, som skal minimere risikoen for uheld og sikre en effektiv redningsindsats, hvis et uheld alligevel sker.

 

Tunneltrafikken overvåges af personale døgnet rundt, og kødannelse afværges via et computerkontrolleret trafikstyringssystem med tilhørende skiltning og radioforbindelse til blandt andet bilradio. Så det bliver en sikker og tryg oplevelse at køre gennem Danmarks tredje store tunnel under vand.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK