temaer
Pressefoto fra banedanmark.dk
ET SKINNENDE VARTEGN for fremtiden

Af Torben Thorsø / sn.dk

 

Med gangbroen i Køge Nord er stationen blevet løftet op fra jorden, og der er skabt et vartegn, som allerede har vakt genlyd i ind- og udland.

 

Den 225 meter lange gangbro i Køge Nord ligner noget fra en fremtidsfilm, og mange har da heller ikke set noget lignende tidligere.

 

Arkitekt Steen Jastrup var med til at tegne vinderforslaget, og han fortæller, at inspirationen ikke kom ét bestemt sted fra, men var det samlede resultat af de tanker, han og kollagerne gjorde sig i processen.

 

- Når vi arkitekter sidder og arbejder, så skitserer, tegner og fornemmer vi undervejs. Alle de tanker, overvejelser og ideer udmønter sig så til sidst i den endelige form, der gav broen sit futuristiske udtryk, siger han.

 

Steen Jastrup fortæller, at undervejs var de også forbi nogle forslag, der var mere kantede, og hvor konstruktionen var blotlagt.

 

Han pointerer, at der selvfølgelig også skal tages hensyn til økonomiske forhold og den rent praktiske løsning af opgaven:

 

- Her er den knækkede form et resultat af, at broen ganske simpelt skulle ligge optimalt i forhold til retningen på togsporene.

 

Nu hvor gangbroen er ved at være færdig, kan man som bilist nyde synet af den stilrene og blanke forbindelse, der strækker sig hen over Køge Bugt Motorvejen og markerer, at her passerer man Køge, porten til Storkøbenhavn.

 

Når man befinder sig oppe i gangbroen, er hele den ene side besat af bænke, hvorfra man kan se ud af vinduespartierne mod nord.

 

På den måde er broen både en funktionel og praktisk forbindelse mellem S-tog og fjerntog, men samtidig et bygningsværk, der inviterer til ophold på rejsen.

 

- Hvis vi havde haft en stor, åben kasse, ville der komme for meget sollys ind, så vi valgte den runde form, hvor enderne er skåret skråt af for at give afslutningen på forbindelsen et dynamisk præg. En togstation ér jo noget med bevægelse og dynamik.

 

Ved at lægge de her ting ind oppe i broen bliver den en hybrid mellem en bygning og bro, som en del af hele stationen, forklarer Steen Jastrup.

 

Anerkendelse

Det er ikke kun hos de forbipasserende bilister, at broen vækker opsigt. Arkitekterne bag Køge Nord Station, Cobe & Dissing+Weitling, har allerede høstet international anerkendelse og interesse for løsningen.

 

Stationsprojektet var fx det eneste skandinaviske projekt blandt projekter fra henholdsvis Frankrig, Tyskland og Kina, da det blev nomineret i kategorien »Best Futura Project« på verdens største ejendomsmesse, MIPIM i Cannes.

 

Tidligere har også den internationale nyhedsstation CNN haft fokus på gangbroen, der i en udsendelse blev fremhævet som ét af 11 spektakulære brobyggerier i verden.

 

Det var i selskab med projekter, hvor et væsentligt større budget gjorde det muligt for eksempel at lave en kinesisk hængebro med en bund af glas og en bro med indbygget park i London.

 

Det selskab gør naturligt nok arkitekten stolt over arbejdet med gangbroen i Køge Nord.

 

- Den har allerede vakt opsigt og vil gøre det endnu mere, når den står helt færdig.

 

Det er da helt klart et projekt, vi har med, når vi skal præsentere os selv, og det har været med til at sætte Køge på verdenskortet, vurderer Steen Jastrup.

 

Den rigtige vinder

Arkitektvirksomheden vandt den arkitektkonkurrence, der var udskrevet tilbage i 2014, og ved offentliggørelsen kaldte han selv broen et »ikon for grøn mobilitet«.

 

Det er ikke for store ord, hvis man spørger byrådspolitiker Mette Jorsø (V), der sad med i dommerkomiteen og var med til at udvælge netop dén løsning.

 

- Helt fra begyndelsen pegede jeg på det projekt, for det var en forbindelse man ikke kunne undgå at bemærke, når man kom på motorvejen.

 

Det er et vartegn, der gør, at man overhovedet ikke er i tvivl om, at man er kommet til Køge. Jeg synes også, at den har et strejf af bæredygtighed over sig med det oprindelige lysskilt, der skulle gøre opmærksom på muligheden for at skifte til tog - den del kæmper vi stadig for, siger hun med henvisning til, at broen foreløbig bliver lavet færdig uden.

 

- Jeg synes også bare, at den er superflot, ikke mindst indeni, hvor jeg godt kan lide ideen om, at man kan sætte sig ned og nyde udsigten til trafikken nedenunder, men også til vandet i bugten eller markerne fra de åbne ender.

 

Det er jo ikke tænkt som et opholdssted, men lur mig om ikke vi kommer til at vente på et enkelt tog - så kan man fra gangbroen få en oplevelse ud af det.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK