temaer
ER DIN VIRKSOMHED KLAR TIL de nye persondata-regler?

Af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater 04.02.2018

  

    1. 28. maj 2018 træder der en ny persondataforordning fra EU i kraft. Det betyder, at der vil blive stillet nye krav til behandlingen af personoplysninger i firmaregi.

     

    Du skal som virksomhed fremover sikre dig, at du har lov til at behandle personoplysninger om dine kunder og ansatte, og du skal kunne dokumentere, at du behandler deres oplysninger efter reglerne. EU mener det alvorligt, og derfor kan man få en bøde på op til 4 % af den årlige omsætning, hvis man ikke overholder reglerne.

     

    Men hvor skal jeg starte?

    De nye regler er omfattende og til tider komplicerede, og det vil derfor være en god idé at kontakte din advokat og høre, om han/ hun kan hjælpe dig med at leve op til reglerne. Hvis din advokat ikke kan hjælpe dig, anbefaler vi dig at finde hjælp hos en anden advokat med ekspertise på persondataområdet.

     

    Der tilbydes også mange gratis kurser om de nye persondataregler. Kurserne vil formentlig ikke i sig selv sætte dig i stand til at omstille din virksomhed til de nye regler, men de kan give dig et godt indblik i, hvad de nye regler handler om. De kan også give dig et overblik over, hvad der helt konkret skal gøres.

     

    Kan jeg gøre noget selv?

    Det er begrænset hvor meget, du selv kan gøre, men du kan foretage nogle indledende øvelser, som gør arbejdet nemmere at gå til for advokaten. På den måde kan du måske spare en del af salæret.

     

    Her er tre ting, du kan gøre:

     

    For det første kan du samle en liste over dine ”databehandlere”, dvs. firmaer og softwareprogrammer, der behandler persondata for dig. Hvis der er en virksomhed, der f. eks. hoster serverplads for dig, vil de være at anse som databehandlere, og det samme gælder softwareprogrammer, hvor du lagrer data som f. eks. Dropbox af Microsoft.

     

    Hvis du samler databehandlerne på en liste og skriver hvilke data, de behandler eller opbevarer for dig, vil det kunne hjælpe både dig og din advokat med at danne jer et overblik over omfanget af opgaven.

     

    For det andet kan du danne dig et overblik over alle de personoplysninger, du bruger i virksomheden og hvor de oplysninger befinder sig. En ”personoplysning” er enhver oplysning, der kan henføres til en fysisk person, og derfor er alle oplysninger, du har om dine ansatte eller om privatkunder personoplysninger.

     

    For det tredje kan du finde alle dine standardkontrakter frem, så de er klar til at blive revideret af advokaten. På den måde kan advokaten gå i gang med det samme uden først at skulle bruge tid på at indhente alle de relevante kontrakter.

     

    Spørgsmål?

    Vi skriver over den næste periode en række artikler om, hvordan du praktisk og økonomisk får omlagt din virksomhed til at behandle persondata efter de nye regler.

     

    Hvis du har konkrete spørgsmål til den nye persondataforordning og hvad den kommer til at betyde for din virksomhed, er du velkommen til at skrive til os på mail >

     

    Med venlig hilsen

    Steen Witthøfft, Advokat (H)

     

 

frise forsideligenu 5425
NY IT-BUTIK med teknikere
Ny IT-butik i Rådhusstrædet i Køge centrum tilbyder rådgivning og reparation af IT-udstyr
Læs mere >
FAKTA OG IRMA åbner 14. juni 2018 på Stationspladsen
Sæt allerede nu kryds i kalenderen ud for torsdag 14. juni. En dag, der bare skriger på, at man skal rykke ud med indkøbsposerne under armen og handle igennem
Læs mere >
HANSTHOLM KØKKEN åbner i Køge
I august åbner Hanstholm Køkken en ny konceptbutik på Brogade i hjertet af Køge. Hermed breder de nye ejere, Søren Overgaard og Carsten B. Andersen, de stolte håndværkstraditioner
Læs mere >
KOM INDENFOR i Danmarks vildeste diner
Nu er der langt om længe nyt om hvornår Irma Køge flytter til Strædet ved Køge Station
Læs mere >
BANEDANMARK ELEKTRIFICERER mellem Køge Nord og Næstved
Den 11. maj begynder Banedanmark at lægge mastefundamenter ud mellem Køge Nord og Næstved
Læs mere >
JUBILÆUMSBRAG i systuen
»skal der være fest - så lad der være fest«. Der vil være hidtil usete priser på udvalgte produkter og nogle rigtig flotte gaver ...
Læs mere >
STOR JOBMESSE på Teaterbygningen i Køge
Mød over 40 forskellige virksomheder og uddannelsesinstitutioner
Læs mere >
POSTNORD TÆNKER stort i Køge
Den nye 25.000 kvm store gods- og pakketerminal har kørt et par dage inden den officielle indvielse
Læs mere >
IRMA KØGE GØR KLAR til et brag af en genåbningsfest
Nu er der langt om længe nyt om hvornår Irma Køge flytter til Strædet ved Køge Station
Læs mere >
nyhedsbrev
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
SVEND HENRIK KRAG: Om boligfinansiering og -investeringer Plej din boligøkonomi og få tid og råd til at leve bæredygtigt
Udstillinger
LANDBOMUSEET Lundekrog holder åbent Jens og Marie Halm står klar og byder velkommen til spændende oplevelser
Musik
CAROLINE HENDERSON: Julekoncert i Køge Kirke Glæd dig allerede til julen nu
Events:
WHISKYFESTIVAL 2018 hos Braunstein & Friends
Musik:
JACOB BELLENS: Akustisk trio koncert
Events:
LOPPEMARKED i Solgårdsparken
Events:
DENS SIDSTE HENRETTELSE i Danmark i fredstid
Musik:
CAROLINE HENDERSON: Julekoncert i Køge Kirke
Musik:
LIS SØRENSEN kommer tilbage på Bygningen

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK