temaer
Pressefoto fra Partner Advokater
ER DIN VIRKSOMHED KLAR TIL de nye regler for persondata?

Af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater 04.12.2017

  

  1. 25. maj 2018 træder der en ny persondataforordning fra EU i kraft. Det betyder, at der vil blive stillet nye krav til behandlingen af personoplysninger i firmaregi.

 

Du skal som virksomhed fremover sikre dig, at du har lov til at behandle personoplysninger om dine kunder, og du skal kunne dokumentere, at du behandler deres oplysninger efter reglerne. EU mener det alvorligt, og derfor kan man få en bøde på op til 4% af den årlige omsætning, hvis man ikke overholder reglerne.

 

Hvad er personoplysninger?

Personoplysninger er alle oplysninger, der kan henføres til en bestemt person. Man skelner mellem ”generelle oplysninger” og ”følsomme oplysninger” – og der gælder forskellige regler for behandlingen af dem.

 

Begrebet ”følsomme oplysninger” er udtømmende oplistet som helbredsoplysninger, oplysninger om fagforeningsmæssige forhold, politisk eller religiøs overbevisning, seksuel orientering, etnisk oprindelse, samt genetiske data og såkaldt biometriske data.

 

Begrebet ”generelle oplysninger” dækker over alle de oplysninger, der ikke er følsomme. Det drejer sig f. eks. om oplysninger som navn, adresse, kontonummer, nummerplade og IP-adresse.

 

I denne artikel vil vi fokusere på de generelle oplysninger, som er de mest almindelige at behandle for en virksomhed, som beskæftiger sig med B2C eller B2B.

 

Behandling af generelle personoplysninger:

Man har lov til at behandle generelle personoplysninger om en person, hvis en række betingelser er opfyldt. F. eks. må man gerne behandle personoplysninger om en person, hvis det sker som led i opfyldelsen af en kontrakt, man har indgået med dem.

 

Det kan f. eks. være, hvis du som led i indgåelsen af en aftale skal bruge en kundes telefonnummer og adresse for at kunne levere en vare til dem.

 

I dette tilfælde må du som en naturlig del af aftalen bede om oplysningerne og arkivere dem i dit kundekartotek - for de fleste virksomheder vil det gælde, at de har lov til at beholde oplysningerne i 1-2 år i kundekartoteket, efter handlen er afsluttet.

 

Du må dog kun bruge de oplysninger du får til de formål, de er bestemt til – nemlig at opfylde kontrakten ved f. eks. at levere den vare, kunden har bestilt.

 

Hvis du gerne vil bruge oplysningerne til andet end at opfylde lige netop den aftale, du har indgået med kunden, skal du som hovedregel have et samtykke fra dem til at gøre det.

 

Det er dit ansvar at sikre, at din virksomhed overholder de nye regler, og det er derfor en god idé allerede nu at gøre dig nogle tanker om din virksomheds behandling af persondata.

  

Vi skriver over den næste periode en række artikler om, hvordan du praktisk og økonomisk får omlagt din virksomhed til at behandle persondata efter de nye regler.

 

Hvis du har konkrete spørgsmål til den nye persondataforordning og hvad den kommer til at betyde for din virksomhed, er du velkommen til at sende en mail til ak@partneradvokater.dk.

 

Vi ønsker alle en god december.

 

 

Med venlig hilsen

Steen Witthøfft, Advokat (H)

 

 

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK