temaer
ER DIN VIRKSOMHED KLAR TIL de nye regler for persondata?

Af advokat Steen Witthøfft, PARTNER Advokater 04.12.2017

  

  1. 25. maj 2018 træder der en ny persondataforordning fra EU i kraft. Det betyder, at der vil blive stillet nye krav til behandlingen af personoplysninger i firmaregi.

 

Du skal som virksomhed fremover sikre dig, at du har lov til at behandle personoplysninger om dine kunder, og du skal kunne dokumentere, at du behandler deres oplysninger efter reglerne. EU mener det alvorligt, og derfor kan man få en bøde på op til 4% af den årlige omsætning, hvis man ikke overholder reglerne.

 

Hvad er personoplysninger?

Personoplysninger er alle oplysninger, der kan henføres til en bestemt person. Man skelner mellem ”generelle oplysninger” og ”følsomme oplysninger” – og der gælder forskellige regler for behandlingen af dem.

 

Begrebet ”følsomme oplysninger” er udtømmende oplistet som helbredsoplysninger, oplysninger om fagforeningsmæssige forhold, politisk eller religiøs overbevisning, seksuel orientering, etnisk oprindelse, samt genetiske data og såkaldt biometriske data.

 

Begrebet ”generelle oplysninger” dækker over alle de oplysninger, der ikke er følsomme. Det drejer sig f. eks. om oplysninger som navn, adresse, kontonummer, nummerplade og IP-adresse.

 

I denne artikel vil vi fokusere på de generelle oplysninger, som er de mest almindelige at behandle for en virksomhed, som beskæftiger sig med B2C eller B2B.

 

Behandling af generelle personoplysninger:

Man har lov til at behandle generelle personoplysninger om en person, hvis en række betingelser er opfyldt. F. eks. må man gerne behandle personoplysninger om en person, hvis det sker som led i opfyldelsen af en kontrakt, man har indgået med dem.

 

Det kan f. eks. være, hvis du som led i indgåelsen af en aftale skal bruge en kundes telefonnummer og adresse for at kunne levere en vare til dem.

 

I dette tilfælde må du som en naturlig del af aftalen bede om oplysningerne og arkivere dem i dit kundekartotek - for de fleste virksomheder vil det gælde, at de har lov til at beholde oplysningerne i 1-2 år i kundekartoteket, efter handlen er afsluttet.

 

Du må dog kun bruge de oplysninger du får til de formål, de er bestemt til – nemlig at opfylde kontrakten ved f. eks. at levere den vare, kunden har bestilt.

 

Hvis du gerne vil bruge oplysningerne til andet end at opfylde lige netop den aftale, du har indgået med kunden, skal du som hovedregel have et samtykke fra dem til at gøre det.

 

Det er dit ansvar at sikre, at din virksomhed overholder de nye regler, og det er derfor en god idé allerede nu at gøre dig nogle tanker om din virksomheds behandling af persondata.

  

Vi skriver over den næste periode en række artikler om, hvordan du praktisk og økonomisk får omlagt din virksomhed til at behandle persondata efter de nye regler.

 

Hvis du har konkrete spørgsmål til den nye persondataforordning og hvad den kommer til at betyde for din virksomhed, er du velkommen til at sende en mail til ak@partneradvokater.dk.

 

Vi ønsker alle en god december.

 

 

Med venlig hilsen

Steen Witthøfft, Advokat (H)

 

 

frise forsideligenu 5425
NY IT-BUTIK med teknikere
Ny IT-butik i Rådhusstrædet i Køge centrum tilbyder rådgivning og reparation af IT-udstyr
Læs mere >
FAKTA OG IRMA åbner 14. juni 2018 på Stationspladsen
Sæt allerede nu kryds i kalenderen ud for torsdag 14. juni. En dag, der bare skriger på, at man skal rykke ud med indkøbsposerne under armen og handle igennem
Læs mere >
HANSTHOLM KØKKEN åbner i Køge
I august åbner Hanstholm Køkken en ny konceptbutik på Brogade i hjertet af Køge. Hermed breder de nye ejere, Søren Overgaard og Carsten B. Andersen, de stolte håndværkstraditioner
Læs mere >
KOM INDENFOR i Danmarks vildeste diner
Nu er der langt om længe nyt om hvornår Irma Køge flytter til Strædet ved Køge Station
Læs mere >
BANEDANMARK ELEKTRIFICERER mellem Køge Nord og Næstved
Den 11. maj begynder Banedanmark at lægge mastefundamenter ud mellem Køge Nord og Næstved
Læs mere >
JUBILÆUMSBRAG i systuen
»skal der være fest - så lad der være fest«. Der vil være hidtil usete priser på udvalgte produkter og nogle rigtig flotte gaver ...
Læs mere >
STOR JOBMESSE på Teaterbygningen i Køge
Mød over 40 forskellige virksomheder og uddannelsesinstitutioner
Læs mere >
POSTNORD TÆNKER stort i Køge
Den nye 25.000 kvm store gods- og pakketerminal har kørt et par dage inden den officielle indvielse
Læs mere >
IRMA KØGE GØR KLAR til et brag af en genåbningsfest
Nu er der langt om længe nyt om hvornår Irma Køge flytter til Strædet ved Køge Station
Læs mere >
nyhedsbrev
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
MARKEDSDAG i Vestergade Masser af aktiviteter for store og små
Udstillinger
LANDBOMUSEET Lundekrog holder åbent Jens og Marie Halm står klar og byder velkommen til spændende oplevelser
Musik
CAROLINE HENDERSON: Julekoncert i Køge Kirke Glæd dig allerede til julen nu
Events:
WHISKYFESTIVAL 2018 hos Braunstein & Friends
Musik:
JACOB BELLENS: Akustisk trio koncert
Events:
OKTOBERFEST på Theilgaards
Events:
RUNDVISNING I BOTANISK HAVE i Solgårdsparken
Musik:
CAROLINE HENDERSON: Julekoncert i Køge Kirke
Musik:
LIS SØRENSEN kommer tilbage på Bygningen

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK