temaer
DEN FEMERN-tunnel Folketinget stemmer om
Femern-forbindelsen bliver rekordernes tunnel. Tunnelen under Femern Bælt bliver det mest omfattende bygningsværk, der er opført i Danmark, og det store projekt sætter flere rekorder. Anlægsloven for projektet forventes tredje- og sidstebehandlet i Folketinget den 28. april.

Det bliver på flere måder en unik teknisk bedrift at bygge Femern-forbindelsen. Tunnelen bliver verdens længste af sin slags, og Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

 

Det er på mange måder et megaprojekt, der skal udfoldes de kommende år. Tunnelen skal placeres i 30 til 40 meters dybde under vandet, og op mod 3.000 personer skal samarbejde på en kompleks byggeplads.

 

”Tunnelen er et enormt byggeri. Jeg er overbevist om, at projektet bliver en milepæl for dansk ingeniørkunst, som vil blive brugt som et internationalt pejlemærke i fremtiden. Allerede nu mærker vi, at projektet vækker interesse verden over”, siger kontraktdirektør og civilingeniør hos Femern A/S, Kim Smedegaard Andersen, som også er formand for Dansk Forening for Tunnel- og Undergrundsarbejder.

Femern-tunnelen bygges efter samme princip som den 3,4 kilometer lange Øresundstunnel, men Femern-tunnelen har også nye, innovative tiltag. For eksempel skal Femern-tunnelen udstyres med ti kældre. Det er første gang sådan et koncept anvendes inden for tunnelbyggeri.

 

Tunnelen bliver 18,2 kilometer lang inklusive op- og nedkørsler på hver side af Femern Bælt.  Der er tale om en sænketunnel til både tog og biler. Tunnelen skal bygges af i alt 89 elementer, som støbes i beton og stål inde på land. Efterfølgende transporteres elementerne løbende ud på Femern Bælt og sænkes ned i en udgravet rende i havbunden, hvor de kobles sammen ét efter ét og dækkes til.

Tunnelen bliver godt tre gange længere end verdens længste sænketunnel, som er en ældre togtunnel under San Francisco Bugten. Og den bliver fem gange så lang som sænketunnelen under Øresund.

 

Der skal udgraves materiale i havbunden svarende til rumfanget af syv egyptiske Keops-pyramider for at få plads til tunnelen. Og der er plads til 10 tennisbaner oven på bare ét enkelt af elementerne, som hver især vejer cirka 73.500 ton - omtrent det samme som 4.500 fyldte bybusser.

”Vi har taget de bedste løsninger fra store byggerier i ind- og udland, og de erfaringer har vi så bragt et skridt videre på Femern-forbindelsen. På den måde er det blevet teknisk muligt at gennemføre det her enorme byggeri”, siger Kim Smedegaard Andersen.


FAKTA:

  • Den 3. september 2008 underskrev transportministrene i Danmark og Tyskland en statstraktat om etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt, og i 2011 blev en sænketunnel valgt som den foretrukne tekniske løsning. Tunnelen får to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik.

  • Tunnelen bygges af 89 tunnelelementer og to portalbygninger, der forbinder den med land i Danmark og Tyskland. 79 af elementerne er 217 meter lange, 42 meter brede og 9 meter høje. De 10 øvrige er såkaldte specialelementer med en kælder til teknisk udstyr. De er 39 meter lange, 45 meter brede og 13 meter høje.     

  • På det dybeste sted kommer motorvejen i tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade. Den nedgravede tunnel dækkes med et meter tykt lag af sten, som med tiden sander til. Over det meste af tunnelstrækningen vil dette lag flugte med havets bund.

  • Der skal bruges 3,2 mio. kubikmeter beton og 360.000 ton armeringsstål til byggeriet. Til Øresundsforbindelsen gik i alt 1 mio. kubikmeter beton og 200.000 ton stål.
frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 49      28. november - 4. december 2022
tirsdag 29. november kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 50      5. - 11. december 2022
tirsdag 6. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK