temaer
BANEDANMARK KLØR PÅ med Køgekurven

ARTIKEL fra Erhverv Sjælland maj 2016

 

Tekst og foto: Torben Thorsø

 

- Det er en lidt anden størrelse end dem man bruger til et almindeligt parcelhus, siger Richard Brixen med et vindblæst smil. Han står oppe på en af de nye jernbanebroer ved Køge og følger arbejdet med at få armeringen placeret rigtig, så endnu en del af broen kan støbes færdig.

 

Det er Banedanmark, der står for arbejdet og Richard Brixen er projektchef for den del af den nye København-Ringstedforbindelse, der passerer tæt forbi Køge.

- På hele strækningen er der 222 broer og andre konstruktioner. Når vi er færdige

her har vores hold lavet 23 broer. Noget af det spændende ved projektet er at det hele

bliver ganget op i størrelse, og at der er så mange parter, der skal spille sammen for et god resultat, fortsætter han.

 

Stor forbedring

Arbejdet med at føre banen forbi Køge byder på flere udfordringer, da området er et

trafikalt knudepunkt med blandt andet en meget trafikeret afkørsel til Skandinavisk

Transport Center.

 

Fra toppen af den nye jernbanebro kan man følge trafikken på motorvejen og se hvordan den bliver ledt ad nye veje, så endnu en bid af broforbindelsen - der går henover motorvejsafkørslen - kan færdiggøres.

- Vi ved godt, at vi larmer og støver i øjeblikket, men det er med vished om, at når vi er færdige, så vil det være en stor forbedring af området her. Lige nu er vi den grimme ælling, der på et tidspunkt bliver til en smuk svane og en stor gevinst for området, siger Richard Brixen malende.

 

Køgekurve med 230 km/t

Længere mod nord kan man skimte det område, hvor den nye Køge Nord Station anlægges og mod syd er der også gang i arbejdet. Midt mellem de to punkter laver Banedanmark altså to nye jernbanebroer og mellem dem bliver der fyldt op med jordvold, så forbindelsen er fuldendt.

 

Arbejdet på strækningen forbi Køge blev påbegyndt i oktober 2014 og allerede i oktober

2016 er det meningen, at linjeføringen skal gå helt til Ringsted. Så begynder arbejdet med at lægge skærver ud og forberede strækningen til, at selv skinnerne kan lægges.

- Det her arbejde kan ikke sammenlignes med at anlægge en ny motorvej, for hvis vores forbindelse sætter sig bare nogle få millimeter, så har vi et alvorligt problem,

siger Richard Brixen og fortæller, at strækningen går under navnet »Køgekurven«. Den slår nemlig en blød bue fra Skandinavisk Transport Center og følger Vestmotorvejen til Kværkeby.

 

- Det betyder også, at her er vi nødt til at sætte farten ned til 230, hvor farten ellers er 250 kilometer på resten af strækningen, siger han og tilføjer smilende:

- Men så er der jo også bedre mulighed for lige at nyde Køge, mens man kører forbi.

 

Jernbane i rekordfart

Den nye forbindelse mellem København og Ringsted over Køge bliver fra begyndelsen forberedt til at være en højhastighedsbane og det stiller store krav til arbejdet

med at etablere jernbanen. Det er også med til at det er en spændende opgave, fortæller projektchefen på Køge-strækningen:

- Det er første gang i over 50 år, at Danmark får så omfattende en ny jernbanestrækning og det er første gang nogensinde, at der bliver lavet en høj-hastighedsforbindelse. Det gør det til et helt specielt projekt at være med på.

 

Der skal stadig køres mange tons jord til området og støbesjakket skal også »binde« meget jern endnu, men jernbanen begynder efterhånden at sætte sit præg på landskabet.

Indvielsen af den nye forbindelse er også allerede på plads. Det bliver den 9. december 2018, at man kan komme med som passagerer på en af Danmarks største ingeniørbedrifter i det nye årtusinde.

 

Banedanmark forventer at lægge sveller og skinner på Køge Nord Station i august i år.

De leverer i øjeblikket sveller til svelledepotet ved Køge Nord Station. De nye højhastighedssveller produceres på Banedanmarks svellefabrik i Fredericia. I alt ca. 200.000 sveller.

 

Arbejdet med de 23 km nyt jernbanespor fra Lille Syd-banen til Østre Ringvej, er det et joint venture-selskab bestående af M.J. Eriksson og Züblin, som udfører arbejderne for Banedanmark.

frise forsideligenu 5425
Det lokale rederi Erria overtager vietnamesisk selskab
Køgerederiet Erria har nu overtaget det vietnamesiske selskab Mermaid Maritime Vietnam.
Læs mere >
EU-penge giver mindre virksomheder i Køge-området et digitalt løft
Virksomheder på Sjælland har knækket koden. Digitalisering er blevet en gamechanger for os, lyder det fra bl.a. vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik i Køge
Læs mere >
Connect Køge Invest giver iværksættere ny ramme for investeringer
Nu lanceres ny platform for investorer med lokale erhvervsfolk i spidsen.
Læs mere >
En historisk dag på Køge Havn
Fredag blev de sidste 1200 meter af den ambitiøse havneudvidelse færdiggjort som afslutningen på et mere end 15-årigt projekt
Læs mere >
Ny grøn bydel i to plan på Collstrupgrunden i Køge
Et nyt grønt bykvarter med masser af liv i to plan er på vej midt i Køge.
Læs mere >
Smartphone video-kursus for begyndere
Vi lærer dig at lave professionelle videoer
Læs mere >
Køge Idrætspark er med Hal 3 og ny foreningsbygning klar til indvielse
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Bagedyst-kendis bag ny havnecafe på Søndre Havn
Med sine 4000 kvadratmeter, spillercafé og mobile tilskuerpladser er Hal 3 på Køge Idrætspark en gevinst for alle, der elsker idræt.
Læs mere >
Alle partier i Køge Byråd skrev under på budgetaftalen for 2022
Onsdag aften indgik alle byrådets partier forlig og skrev under på årets budgetaftale
Læs mere >
Klimasikring, bilfrit torv og idrætspark: Her er de vigtigste punkter i budgetaftalen
Onsdag aften indgik alle partier i Køge Byråd et bredt forlig og skrev under på budgetaftalen for årene 2022-25
Læs mere >
Kom og oplev Vækstfabrikkens nye lokaler i Køge centrum
Vækstfabrikken Køge er flyttet ind til centrum i store, lyse og inspirerende lokaler på Nørregade
Læs mere >
DFDS flytter Klaipeda-godsrute til Køge Havn
Køge Havn har indgået aftale med DFDS om flytning af Fredericia/København-Klaipeda ruten til Køge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 51      12. - 18. december 2022
tirsdag 13. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
uge 52      19. - 25. december 2022
tirsdag 20. december kl. 16:00
Juridisk rådgivning for iværksættere >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv beierholm revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv connect koege(2)
koegenu erhverv koege kyst
koegenu erhverv dagbladet koege
ErhvervsAvisen logo
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Martin Foss
T: 56 65 82 00

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK