temaer
Bladgrønt, Gert Larsen, Egøje. Romaine, Frillice og Lollo Rosa er nogle af de utallige salattyper...

Succes-salat søger nye græsgange

 

AF KARIN KRAUSE   26.02.2013

 

Romaine, Frillice og Lollo Rosa er nogle af de utallige lækre salattyper, vi nyder i vores salatskål. Manden, der har fået danskernes øjne op for de sprøde salattyper, bor og har sit økologiske gartneri ’Bladgrønt’ i Egøje få kilometer syd for Køge. 

 

Siden 1976 har Gert Larsen leveret grønt både i Danmark og til eksport. Med 90.000 m2 drivhus er der plads til at producere 3 millioner salathoveder og 3,5 millioner pakker tomater om året hos Bladgrønt. Et veldrevet gartneri, hvor man i årenes løb har været vågne og hurtige til at introducere nye spændende varianter til danskernes salatskåle. 

 

’I starten dengang i midten af 70’erne var der kun en slags salat – hovedsalat. Men nye varianter er løbende kommet til, så vi har udvidet spektret og gjort krølsalat, feldsalat og romainesalat til hver mands eje. Men også vores andre grønt-varianter - fennikel, glaskål, spidskål, grønkål og aspargesbroccoli - er blevet en fast bestanddel i et velassorteret køkken’, fortæller ejer og daglig leder Gert Larsen.

 

 

Kongen af cocktailtomater

Men salatskålen er jo kun halvt fuld med de grønne salater, så hos ’Bladgrønt’ kastede man sig også over tomaterne. Da cocktailtomaten dukkede op på de udenlandske markeder, og forbrugerne var vilde med den, så Gert Larsen en mulighed og var hurtig til at rydde nogle kvadratmeter og starte produktionen.

 

’Vi var de første til at producere cocktailtomaten i Danmark, og den har vi solgt godt af i mange år. Men fra den ene dag til den anden ville forbrugeren have San Marzano, de små aflange tomater, så vi omlagde produktionen og sælger dem i dag med stor succes. Vi er de eneste i Danmark, og produktionen er da også høj – med 25.000 - 30.000 pakker om dagen, der udgår fra vores andet gartneri ved Regnemark i Borup, fortæller Gert Larsen. 

 

 

100% økologi

Bladgrønt er et gartneri med stort fokus på miljø og bæredygtighed. I 2009 tog man konsekvensen og omlagde til 100% økologisk produktion. Det omfatter bl.a. brug af specialfremstillet plantebaseret gødning, der produceres særskilt til formålet, og som giver garanti for produkter uden kemikalierester. Samtidig har gartneriet stor indsigt i, hvilke salatsorter der i sig selv er resistente over for sygdomme og skadedyr og har dermed kunnet vælge stærke sorter med den bedste smag.   

 

 

Første salat-løse forår

Men noget er anderledes i år end i de foregående 36 år. Det er første gang, at ’Bladgrønt’ ikke producerer sin efterspurgte økologiske salat. Årsagen er, at supermarkederne og kæderne vælger at købe økologisk i udlandet. 

 

’Det er trist, især fordi vi alle steder hører, at vores økologiske salat- og grøntprodukter er prima kvalitet og med en dejlig smag. Men når indkøberne i de store detailkæder vælger de udenlandske produkter, må vi jo tage konsekvensen. Som virksomhedsejer må man være realistisk og træffe en rationel beslutning, også selv om det kan være svært og til tider uforståeligt’, siger Gert Larsen og slår ud med armene, mens blikket vandrer ud over de tomme gartnerihaller, hvor 50.000 kvadratmeter ligger brak hen. Et areal, der tidligt har stået grønt og frodigt med alskens økologiske salater. 

 

 

Sydlandsk økologi – færre regler 

I dag køber supermarkederne de økologiske salater i Spanien, Holland og Italien primært, hvor der er langt færre restriktioner og regler, hvilket gør det uigennemskueligt, hvad der er reelt er økologi, og hvad der ikke er. 

 

’Danmark har de mest restriktive regler inden for økologisk produktion. Desuden er vi pålagt store afgifter og de højeste energiomkostninger, hvilket tynger og gør det svært at drive økologisk landbrug. Vi har masser af erfaring og know-how, men vi kan ikke konkurrere med andre lande, hvor der er langt færre restriktioner’, fortæller Gert Larsen. 

 

 

Nye græsgange for Bladgrønt

Gert Larsen har arbejdet med grønt, siden han var 10 år. I en alder af snart 64 år har han igennem 54 år haft hænderne godt begravet i mulden og i mange år arbejdet 16 timer om dagen. Heldigvis er økonomien god, og gartneriets storhedstid fra 1994 til 2004 har skabt en velkonsolideret virksomhed. Og tomatforretningen kører godt. 

 

Men ærgrelsen er der. Ærgrelsen over, at et godt dansk produkt ikke kan finde vej til de danske supermarkeder, når nu forbrugeren gerne vil have det. Og ærgrelsen over at måtte slutte en succesrig salatproduktion og ikke kunne videregive sin store viden og erfaring med området. 

 

’For mig er det ikke økonomien i det, men jeg er nået til et sted, hvor jeg gerne vil slutte salaten ordentligt af. Nok er jeg så gammel, at jeg ikke vil knokle 16 timer i døgnet mere, men jeg er alligevel stadig ung nok til at ville kæmpe for at bringe mit gartneri over i et nyt bæredygtigt koncept. Jeg kigger på muligheder og gør mig tanker om, hvordan vi kan bruge arealerne ved Egøje til gavn for byen og fremtiden’, siger Gert Larsen. 

 

Han har gjort sig flere konstruktive tanker for at undgå, at gartneriets 50.000 kvadratmeter i Egøje skal stå tomme, ubrugte og misligholdte. Det kan for eksempel være omlægning til anden produktion og solceller som et godt supplement til gartneriets varmeudgifter. 

 

’Jeg har imidlertid én særlig plan, som jeg brænder for. Den er stadig fortrolig, men er noget, der vil være et stort plus for området. Vi skal præsentere de indledende tanker for kommunen snart, og så må vi se derefter’, siger Gert Larsen hemmelighedsfuldt. 

 

 

 

 

 

frise forsideligenu 5425
KØGE ERHVERVSUDVIKLINGSRÅD har fået ny formand
Søren Evald Jensen har i flere perioder været en del af Køge Erhvervsudviklingsråd og siden april 2018 været en del af formandskabet.
Læs mere >
NEMMERE AT FINDE UDSTYR på fremtidens universitetshospital i Køge
Det bliver nemmere at finde mobilt udstyr med 'Søg og Find' viser pilotprojekt i Roskilde
Læs mere >
VÆR MED NÅR HELE DANMARKS ØJNE rettes mod Køge
– din virksomhed kan få del i opmærksomheden!
Læs mere >
STORT KRYDSTOGTSKIB lægger til i Køge Havn
Det 210 meter lange skib lægger til i Køge Havn 6. juli klokken 7 om morgenen og sejler videre klokken 17, så der bliver fine muligheder for at se det imponerende krydstogtskib fra land.
Læs mere >
LAGKAGEHUSET ÅBNER BUTIK på hjørnet af Jernbanegade og Strædet i Køge
Køgenserne kan i maj måned se frem til endnu et attraktivt tilbud om godt bagerbrød og en kop kaffe af høj kvalitet
Læs mere >
PARADIS IS ÅBNER BUTIK i Køge Marina
Og ligesom i Brogade har kunderne mulighed for at vælge mellem alt fra is i vaffel og bæger og forskelig slags frappé til iskaffe, dessertis eller et Rasmus Klump bæger til de små.
Læs mere >
DIN ISENKRÆMMER åbner i gammel Fætter BR-butik på gågaden
Køge er en by i vækst og med masser af potentiale, så Mogens Lund Sørensen har den helt rigtige mavefornemmelse omkring åbningen af forretningen
Læs mere >
SÅDAN ÆNDRES P-REGLERNE i Køge fra 1. april 2019
Ændringerne får betydning for borgere med beboerlicenser og forretningsdrivende og borgere med månedslicenser.
Læs mere >
PARADIS IS ÅBNER BUTIK i Køge Marina
Og ligesom i Brogade har kunderne mulighed for at vælge mellem alt fra is i vaffel og bæger og forskelig slags frappé til iskaffe, dessertis eller et Rasmus Klump bæger til de små.
Læs mere >
DIN ISENKRÆMMER åbner i gammel Fætter BR-butik på gågaden
Køge er en by i vækst og med masser af potentiale, så Mogens Lund Sørensen har den helt rigtige mavefornemmelse omkring åbningen af forretningen
Læs mere >
SÅDAN ÆNDRES P-REGLERNE i Køge fra 1. april 2019
Ændringerne får betydning for borgere med beboerlicenser og forretningsdrivende og borgere med månedslicenser.
Læs mere >
FULD FART FREM: Køge skal være Sjællands største bilby
Foreningens overordnede mål er, at Køge Bilby skal være »Sjællands Største Bilby«. Visionen er, at Køge Bilby skal være omdrejningspunktet for al bilhandel i Region Sjælland.
Læs mere >
LÆR AT LAVE VIDEO MED MOBILEN til markedsføring
Sådan laver du video til sociale medier, der virker
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 23      3. - 9. juni 2019
uge 37      9. - 15. september 2019
torsdag 12. september kl. 16:30
MARKEDSFØRING på Facebook >
uge 48      25. november - 1. december 2019
tirsdag 26. november kl. 16:30
ANNONCERING på Facebook >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

koegenu erhverv connect koege
koegenu erhverv glb revision
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
koegenu erhverv hotel niels juel(1)
ErhvervsAvisen logo

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
koegenu erhverv dagbladet koege avisrulle
kne partneradvokater farve
koegenu aogj dk andersson og jantzen reklamebureau

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
EVENTS
KOM MED RUNDT i kulturen Hør om kulturen som driver i Køge Kyst-byudviklingsprojektet
UDSTILLINGER
VIKINGEBORGEN Borgring holder sommeråbent – her kan du følge udgravningen på nærmeste hold
MUSIK
WONDERBRAZZ feat. Ida Nielsen & Kuku Agami Så er der dømt funky party
EVENTS:
LOPPEMARKED i Solgårdsparken
MUSIK:
MADSEN, MØLLER OG FROM – akustisk turné 2019
EVENTS:
AFLYST: THE KESSLERS på Teaterbygningen i Køge
EVENTS:
BØRNETIMEN med børnekultur og efterfølgende aftensmad
MUSIK:
FRIBYTTERDRØMME live på Tapperiet
MUSIK:
PATRICK DORGAN live på Tapperiet
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Jan Gløët
T: 21 29 70 88

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK