temaer
kn izmir Foto af Goktürk Altinbas 2

’THEY GOT the Whole World …’

 

AF KARIN KRAUSE   15.05.2012

 

En del af en gammel Køge-virksomhed IPS Dansk Presenning – i dag FabricAir – er et sandt eksport-eventyr. Med en årlig vækst i omsætningen på 25-30% og en massiv eksport til udlandet er her historien om en global virksomhed i Køge, der er kommet styrket ud af finanskrisen og har store ambitioner for fremtiden – ikke uden grund. 

 


FabricAir ligger på Islandsvej i Herfølge. Udefra er det svært at se, at netop denne adresse er udgangspunktet for en af Danmarks største eksport-successer. Hele 92 % af omsætningen går til eksport til USA, Asien og Europe.

 

 

Gode på teknikken og økonomien

Det, som hele verden efterspørger hos Køge-virksomheden, er tekstilsystemer, der bruges til at fordele luft ved køling, opvarmning, ventilation og air-condition. Det unikke er FabricAirs tekstiler, der er gode til at fordele luft og dermed giver optimal ventilation. Et produkt, der er stor efterspørgsel efter.

 

’Vores styrke er, at vi både er gode på både teknikken og økonomien. Vi leverer et teknisk godt produkt til meget konkurrencedygtige priser’, siger Brian Refsgaard, der siden 2005 har været direktør og ejer af FabricAir. 

 

 

Global – fra Køge og Litauen 

Brian Refsgaard har været i virksomheden i mange år – først med Electrolux som ejer, siden en svensk kapitalfond, derefter norske Veidekke og nu er Brian Refsgaard så ene-ejer og styrer sit eksport-eventyr sammen med kyndig ekspertise og viden fra de 130 medarbejdere, der er fordelt på adressen i Køge og i 5 andre selskaber, samt 2 repræsentations kontorer  rundt omkring i verden. 

 

I dag er hele produktionen placeret i Litauen – og her er lønningerne stadig meget lave. Mens lønningerne i Kina stiger, ligger niveauet i Litauen på status quo. Det giver FabricAir en klar konkurrencefordel, idet de kan fastholde en meget konkurrencedygtig pris. 

 

 

NATO og pilgrimme 

Kunderne er mange forskellige selskaber – private og offentlige – men stort set alle er inden for industrien. NATO er en meget stor kunde ligesom de internationale supermarkedskæder Walmart og Carrefour. Af mere kuriøs karakter er den forestående levering af tekstilkanaler til Mekka. Når millioner af pilgrimme hvert år drager til Mekka, kan varmen snige sig op på 50 grader. FabricAir skal opsætte kølesystemer på de 11 togstationer, hvor pilgrimmene venter, inden de køres til Mekka. 

 

 

Finanskrise styrker 

FabricAir er på mange måder en sjældenhed, for her er også tale om en virksomhed, der er kommet styrket ud af den finansielle krise.

 

’Vi startede med at skære lidt ned på antal medarbejdere, men ud af krisen opstod mange steder en interesse for prøve en ny leverandør af ventilationssystemer. Og da vi både på teknik og pris er stærke, har mange haft lyst til at prøve os som alternativ til deres vante leverandør. Samtidig er flere af vores mindre konkurrenter lukket ned, så vi har faktisk øget vores markedsandel’, siger Brian Refsgaard. 

 

FabricAir er kommet godt ud af finanskrisen, og i dag står virksomheden stærkere med et bredere fundament. Primært fordi FabricAir har stor fokus på forretningsudvikling – at gøre tingene bedre og  hurtigere. Det udmønter sig aktuelt i en investering på 25 mio. kr. i produktionen i Litauen. Her gør senest nye laserteknologi i kombination med en unik produkt-konfigurator det muligt at levere en samlet løsning på kundens adresse blot 3-4 dage efter ordreafgivelse. 

 

 

Nye nicher

Et andet stort projekt er udviklingen og produktionen af energi- og varmegenvinding fra FabricAirs eget selskab i Tyrkiet. Et helt nyt niche-område for FabricAir – men med et stort potentiale. 

 

’Når vi rådgiver om tekstilsystemer og dimensionering, bliver vi ofte også rådspurgt om energi- og varmegenvinding. I mange år har vi troligt fortalt vores kunder, hvad de burde gøre. Nu har vi udviklet vores egen løsning - en grøn løsning, hvor energieffektiviteten ligger på 95% mod de sædvanlige 75%. Det er rigtigt godt – og noget som blandt andet USA, et boomende grønt marked, for alvor har fået øjnene op for’, siger Brian Refsgaard. 

frise forsideligenu 5425
HER RYGER TOPPEN af havnens kirke
Kornsiloen blev genetableret inderst i havnen i 1972 på en lidt lavere brandtomt fra 1957.
Læs mere >
LOKALT ADVOKATFIRMA opkøber juridisk onlineportal
DreistStorgaard har overtaget majoriteten af Familietestamente.dk. Her ses fra venstre mod højre: søren Storgaard, Svend Agage Dreist-Hansen, Emma Novak Christensen samt partner i DreistStorgaard Stefan Schwærter.
Læs mere >
NY OMFARTSVEJ uden om Borup kan give tidsgevinster for 194 mill. kr.
Det giver på mange måder rigtig god mening at etablere omfartsvejen øst om Borup, fastslår ny analyse, som både viser, at tusindvis af biler vil benytte vejen, samt at den vil give store samfundsøkonomiske gevinster.
Læs mere >
KØGE HANDEL sætter blus på aktiviteterne
- Køge er en vinderby - men det lykkes kun, hvis vi står sammen.
Læs mere >
GLB REVISION udvider ejerkredsen
Ny medejer og partner er den 37-årige Morten Lønsbo
Læs mere >
IVÆRKSÆTTERI I PRAKSIS: Få et solidt fundament at starte virksomhed på
Gennem 15 aftener kommer du hele vejen rundt om det at starte og drive egen virksomhed
Læs mere >
NØRREGAARD|MIERITZ fusionerer med DreistStorgaard
Den fælles virksomhed fortsætter under navnet DreistStorgaard
Læs mere >
P-REGLER I KØGE ændres igen ...
Betalingsparkeringen i Køge har været genstand for debat lige siden indførelsen
Læs mere >
IVÆRKSÆTTERI I PRAKSIS: Få et solidt fundament at starte virksomhed på
Gennem 15 aftener kommer du hele vejen rundt om det at starte og drive egen virksomhed
Læs mere >
NØRREGAARD|MIERITZ fusionerer med DreistStorgaard
Den fælles virksomhed fortsætter under navnet DreistStorgaard
Læs mere >
P-REGLER I KØGE ændres igen ...
Betalingsparkeringen i Køge har været genstand for debat lige siden indførelsen
Læs mere >
SILDEPENGE FRA LIONS rammer plet!
Overskuddet fra Sildens Dag på 23.000 kr. er uddelt til to idrætsklubber
Læs mere >
KØGES NYE KONTORHOTEL og videostudie
– med plads til masser af events
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 12      18. - 24. marts 2019
uge 13      25. - 31. marts 2019
uge 14      1. - 7. april 2019
onsdag 3. april kl. 17:00
FÅ SUCCES MED din markedsføring >
uge 17      22. - 28. april 2019
uge 23      3. - 9. juni 2019
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
MØDEAFTEN med bibelstudie i Indre Mission – et fællesskab af børn, unge og gamle, som jævnligt mødes i Køge missionshus "Ebenezer"
Udstillinger
ATELIER SOLEN: Torill Jacobsen udstiller malerier Kom og oplev forskelligheden, kreativiteten og glæden
Musik
DAN ANDERSEN på vippen på Bygningen Comedy Tour 2019
Events:
GRILLAFTEN i Indre Mission
Musik:
LARS HJORTSHØJ – Plan B
Events:
KURSUS I VANDRING på Køge Ås
Events:
BØRNETIMEN med børnekultur og efterfølgende aftensmad
Musik:
TORBEN CHRIS' ABC
Musik:
BILLY CROSS BAND – i Musikforeningen Bygningen
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Jan Gløët
T: 21 29 70 88

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK