temaer
kn izmir Foto af Goktürk Altinbas 2

’THEY GOT the Whole World …’

 

AF KARIN KRAUSE   15.05.2012

 

En del af en gammel Køge-virksomhed IPS Dansk Presenning – i dag FabricAir – er et sandt eksport-eventyr. Med en årlig vækst i omsætningen på 25-30% og en massiv eksport til udlandet er her historien om en global virksomhed i Køge, der er kommet styrket ud af finanskrisen og har store ambitioner for fremtiden – ikke uden grund. 

 


FabricAir ligger på Islandsvej i Herfølge. Udefra er det svært at se, at netop denne adresse er udgangspunktet for en af Danmarks største eksport-successer. Hele 92 % af omsætningen går til eksport til USA, Asien og Europe.

 

 

Gode på teknikken og økonomien

Det, som hele verden efterspørger hos Køge-virksomheden, er tekstilsystemer, der bruges til at fordele luft ved køling, opvarmning, ventilation og air-condition. Det unikke er FabricAirs tekstiler, der er gode til at fordele luft og dermed giver optimal ventilation. Et produkt, der er stor efterspørgsel efter.

 

’Vores styrke er, at vi både er gode på både teknikken og økonomien. Vi leverer et teknisk godt produkt til meget konkurrencedygtige priser’, siger Brian Refsgaard, der siden 2005 har været direktør og ejer af FabricAir. 

 

 

Global – fra Køge og Litauen 

Brian Refsgaard har været i virksomheden i mange år – først med Electrolux som ejer, siden en svensk kapitalfond, derefter norske Veidekke og nu er Brian Refsgaard så ene-ejer og styrer sit eksport-eventyr sammen med kyndig ekspertise og viden fra de 130 medarbejdere, der er fordelt på adressen i Køge og i 5 andre selskaber, samt 2 repræsentations kontorer  rundt omkring i verden. 

 

I dag er hele produktionen placeret i Litauen – og her er lønningerne stadig meget lave. Mens lønningerne i Kina stiger, ligger niveauet i Litauen på status quo. Det giver FabricAir en klar konkurrencefordel, idet de kan fastholde en meget konkurrencedygtig pris. 

 

 

NATO og pilgrimme 

Kunderne er mange forskellige selskaber – private og offentlige – men stort set alle er inden for industrien. NATO er en meget stor kunde ligesom de internationale supermarkedskæder Walmart og Carrefour. Af mere kuriøs karakter er den forestående levering af tekstilkanaler til Mekka. Når millioner af pilgrimme hvert år drager til Mekka, kan varmen snige sig op på 50 grader. FabricAir skal opsætte kølesystemer på de 11 togstationer, hvor pilgrimmene venter, inden de køres til Mekka. 

 

 

Finanskrise styrker 

FabricAir er på mange måder en sjældenhed, for her er også tale om en virksomhed, der er kommet styrket ud af den finansielle krise.

 

’Vi startede med at skære lidt ned på antal medarbejdere, men ud af krisen opstod mange steder en interesse for prøve en ny leverandør af ventilationssystemer. Og da vi både på teknik og pris er stærke, har mange haft lyst til at prøve os som alternativ til deres vante leverandør. Samtidig er flere af vores mindre konkurrenter lukket ned, så vi har faktisk øget vores markedsandel’, siger Brian Refsgaard. 

 

FabricAir er kommet godt ud af finanskrisen, og i dag står virksomheden stærkere med et bredere fundament. Primært fordi FabricAir har stor fokus på forretningsudvikling – at gøre tingene bedre og  hurtigere. Det udmønter sig aktuelt i en investering på 25 mio. kr. i produktionen i Litauen. Her gør senest nye laserteknologi i kombination med en unik produkt-konfigurator det muligt at levere en samlet løsning på kundens adresse blot 3-4 dage efter ordreafgivelse. 

 

 

Nye nicher

Et andet stort projekt er udviklingen og produktionen af energi- og varmegenvinding fra FabricAirs eget selskab i Tyrkiet. Et helt nyt niche-område for FabricAir – men med et stort potentiale. 

 

’Når vi rådgiver om tekstilsystemer og dimensionering, bliver vi ofte også rådspurgt om energi- og varmegenvinding. I mange år har vi troligt fortalt vores kunder, hvad de burde gøre. Nu har vi udviklet vores egen løsning - en grøn løsning, hvor energieffektiviteten ligger på 95% mod de sædvanlige 75%. Det er rigtigt godt – og noget som blandt andet USA, et boomende grønt marked, for alvor har fået øjnene op for’, siger Brian Refsgaard. 

frise forsideligenu 5425
”NU FÅR MAN HELT LYST til at få en lærling”
Køge Kommunes projekt med titlen ’Flere lærlinge’ fjerner bøvlet og letter administrationen ...
Læs mere >
PRISER til erhvervsfolk
Køge Jobs & Society har overrakt sin årlige Iværksætterpris til den unge Tobias Thomas fra TT-Film
Læs mere >
ENIGE POLITIKERE SENDER Køge Idrætspark et skridt videre
114 millioner kroner. Det er prisen for at bygge et nyt stadion og en ny Hal 3 i Køge, og på tirsdagens byrеdsmøde skulle der tages stilling til at
Læs mere >
EJERLEDERE MANGLER OFTE en exitplan - men ikke Joost
Joost El ApS er igennem de seneste 12 еr vokset fra en lille el-installatør til en virksomhed, der i dag har 12 ansatte inklusiv to lærlinge
Læs mere >
FREMTIDENS BOLIGER bliver bygget i Herfølge
Fremtidssikret byggeri med plads til flere generationer og fokus på bæredygtighed.
Læs mere >
NU SKAL KØGES VIRKSOMHEDER være blandt de bedste på nettet
Succes Online har til formål at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at gribe de mange muligheder, der ligger i digitaliseringen
Læs mere >
WEBINARER med info fra SKAT
SKAT afholder jævnligt både informationsmøder lokalt omkring i landet og webinarer, hvor du kan deltage fra din arbejdsplads.
Læs mere >
HURTIGT IND på de europæiske markeder
Lean Landing har til formål at få små og mellemstore virksomheder hurtigt ind på nye europæiske markeder.
Læs mere >
AKTIVE MEDARBEJDERE FRA Senior Erhverv Sjælland Øst
Optimismen i dansk erhvervsliv er stadig for opadgående her på Østsjælland og dermed grobunden for økonomisk fremgang
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 5      29. januar - 4. februar 2018
tirsdag 30. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 15      9. - 15. april 2018
torsdag 12. april kl. 09:00
KONFERENCE OM DE STORE projekter i Køge >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
KØGE SVØMMELAND byder velkommen – i det våde, det sjove og det sunde element
Udstillinger
KØGE MUSEUM – historie for hele familien Oplev krudt, kugler, kjoler, kaos, køjer, knogler og kendisser i vores udstillinger
Musik
ESTER BROHUS med band på Teaterbygningen Ester Brohus tilbage på Teaterbygningen med sit dejlige band
Events:
AFTENÅBENT i Køges butikker ...
Musik:
BJERAGER / GRUE /DAMLUND spiller op til Roskildebal
Musik:
FORÅRSBAL med Køge Spillemandsforening
Events:
PIGERNE PÅ SPROGØ – et foredrag om et kvindehjem
Musik:
FORÅRSBAL med Køge Spillemandsforening
Musik:
BJERAGER / GRUE /DAMLUND spiller op til Roskildebal

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK