temaer
kn izmir Foto af Goktürk Altinbas 2

’THEY GOT the Whole World …’

 

AF KARIN KRAUSE   15.05.2012

 

En del af en gammel Køge-virksomhed IPS Dansk Presenning – i dag FabricAir – er et sandt eksport-eventyr. Med en årlig vækst i omsætningen på 25-30% og en massiv eksport til udlandet er her historien om en global virksomhed i Køge, der er kommet styrket ud af finanskrisen og har store ambitioner for fremtiden – ikke uden grund. 

 


FabricAir ligger på Islandsvej i Herfølge. Udefra er det svært at se, at netop denne adresse er udgangspunktet for en af Danmarks største eksport-successer. Hele 92 % af omsætningen går til eksport til USA, Asien og Europe.

 

 

Gode på teknikken og økonomien

Det, som hele verden efterspørger hos Køge-virksomheden, er tekstilsystemer, der bruges til at fordele luft ved køling, opvarmning, ventilation og air-condition. Det unikke er FabricAirs tekstiler, der er gode til at fordele luft og dermed giver optimal ventilation. Et produkt, der er stor efterspørgsel efter.

 

’Vores styrke er, at vi både er gode på både teknikken og økonomien. Vi leverer et teknisk godt produkt til meget konkurrencedygtige priser’, siger Brian Refsgaard, der siden 2005 har været direktør og ejer af FabricAir. 

 

 

Global – fra Køge og Litauen 

Brian Refsgaard har været i virksomheden i mange år – først med Electrolux som ejer, siden en svensk kapitalfond, derefter norske Veidekke og nu er Brian Refsgaard så ene-ejer og styrer sit eksport-eventyr sammen med kyndig ekspertise og viden fra de 130 medarbejdere, der er fordelt på adressen i Køge og i 5 andre selskaber, samt 2 repræsentations kontorer  rundt omkring i verden. 

 

I dag er hele produktionen placeret i Litauen – og her er lønningerne stadig meget lave. Mens lønningerne i Kina stiger, ligger niveauet i Litauen på status quo. Det giver FabricAir en klar konkurrencefordel, idet de kan fastholde en meget konkurrencedygtig pris. 

 

 

NATO og pilgrimme 

Kunderne er mange forskellige selskaber – private og offentlige – men stort set alle er inden for industrien. NATO er en meget stor kunde ligesom de internationale supermarkedskæder Walmart og Carrefour. Af mere kuriøs karakter er den forestående levering af tekstilkanaler til Mekka. Når millioner af pilgrimme hvert år drager til Mekka, kan varmen snige sig op på 50 grader. FabricAir skal opsætte kølesystemer på de 11 togstationer, hvor pilgrimmene venter, inden de køres til Mekka. 

 

 

Finanskrise styrker 

FabricAir er på mange måder en sjældenhed, for her er også tale om en virksomhed, der er kommet styrket ud af den finansielle krise.

 

’Vi startede med at skære lidt ned på antal medarbejdere, men ud af krisen opstod mange steder en interesse for prøve en ny leverandør af ventilationssystemer. Og da vi både på teknik og pris er stærke, har mange haft lyst til at prøve os som alternativ til deres vante leverandør. Samtidig er flere af vores mindre konkurrenter lukket ned, så vi har faktisk øget vores markedsandel’, siger Brian Refsgaard. 

 

FabricAir er kommet godt ud af finanskrisen, og i dag står virksomheden stærkere med et bredere fundament. Primært fordi FabricAir har stor fokus på forretningsudvikling – at gøre tingene bedre og  hurtigere. Det udmønter sig aktuelt i en investering på 25 mio. kr. i produktionen i Litauen. Her gør senest nye laserteknologi i kombination med en unik produkt-konfigurator det muligt at levere en samlet løsning på kundens adresse blot 3-4 dage efter ordreafgivelse. 

 

 

Nye nicher

Et andet stort projekt er udviklingen og produktionen af energi- og varmegenvinding fra FabricAirs eget selskab i Tyrkiet. Et helt nyt niche-område for FabricAir – men med et stort potentiale. 

 

’Når vi rådgiver om tekstilsystemer og dimensionering, bliver vi ofte også rådspurgt om energi- og varmegenvinding. I mange år har vi troligt fortalt vores kunder, hvad de burde gøre. Nu har vi udviklet vores egen løsning - en grøn løsning, hvor energieffektiviteten ligger på 95% mod de sædvanlige 75%. Det er rigtigt godt – og noget som blandt andet USA, et boomende grønt marked, for alvor har fået øjnene op for’, siger Brian Refsgaard. 

frise forsideligenu 5425
NY BORGERBETJENING på Køge Kommune fejres med pandekager
Det betyder udvidede åbningstider, røgfrit rådhus og at en række funktioner samles
Læs mere >
POLITIKERE vil have Vikingeborg på UNESCO-liste
Læs mere >
BORUP HAR FÅET sin egen byplan
Et enigt Køge Byråd godkendte forleden den udarbejdede byplan for Borup
Læs mere >
FØLG STRØMMEN eller gå din egen vej
Fredag under Køge Festuge har tidligere været Foreningernes Dag, men i år kommer der nye boller på suppen
Læs mere >
STOR OPBAKNING til konklusioner i ny lønanalyse
Medarbejderne i Køge Kommune ligger lønmæssigt på linje med sammenlignelige kommuner
Læs mere >
HOSPITALSBYGGERI på 110.000 m2 i totalentreprise
Region Sjælland søger nu en totalentreprenør til at projektere og bygge 110.000 m2 senge- og behandlingsbygninger til Sjællands Universitetshospital i Køge.
Læs mere >
HERFØLGE TURISTFART overtager Lokaltrafikken
Hos Herfølge Turistfart glæder direktør Heino N. Larsen sig til at overtage Søren Rytgaards Lokaltrafikken.
Læs mere >
FÅ STYRKEDE lederkompetencer med 'Masterforløbet'
Med dig hjem får du en gennemtænkt slagplan, som vil styrke
Læs mere >
BRØDRE ÅBNER dyrepark ved Køge
Der er flere drømme end færdige bure på den mark, der skal blive stedet
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 35      21. - 27. august 2017
uge 36      28. august - 3. september 2017
uge 37      4. - 10. september 2017
uge 38      11. - 17. september 2017
mandag 11. september kl. 18:00
IVÆRKSÆTTER-KURSUS med Køge Erhvervsservice >
uge 39      18. - 24. september 2017
mandag 18. september kl. 18:00
IVÆRKSÆTTER-KURSUS med Køge Erhvervsservice >
uge 40      25. september - 1. oktober 2017
mandag 25. september kl. 18:00
IVÆRKSÆTTER-KURSUS med Køge Erhvervsservice >
uge 41      2. - 8. oktober 2017
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
HUXI BACH - Ind til Benet Huxi Bach vil ind til benet. Ind til det vigtige. Eller i hvert fald ind til det, han synes er vigtigt.
Udstillinger
MALERGRUPPEN LIBERTY udstiller Malerier, kultegninger samt kreative og lækre strikvarer i Galleri Kirkestræde
Musik
THE WHITE ALBUM på Tapperiet
Events:
TAMRA ROSANES fylder Køge Torv med country
Musik:
TÅRN
Musik:
MARWAN
Events:
ÅRETS BORUPFEST
Musik:
CARL EMIL PETERSEN
Musik:
KATINKA

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK