temaer
kn izmir Foto af Goktürk Altinbas 2

’THEY GOT the Whole World …’

 

AF KARIN KRAUSE   15.05.2012

 

En del af en gammel Køge-virksomhed IPS Dansk Presenning – i dag FabricAir – er et sandt eksport-eventyr. Med en årlig vækst i omsætningen på 25-30% og en massiv eksport til udlandet er her historien om en global virksomhed i Køge, der er kommet styrket ud af finanskrisen og har store ambitioner for fremtiden – ikke uden grund. 

 


FabricAir ligger på Islandsvej i Herfølge. Udefra er det svært at se, at netop denne adresse er udgangspunktet for en af Danmarks største eksport-successer. Hele 92 % af omsætningen går til eksport til USA, Asien og Europe.

 

 

Gode på teknikken og økonomien

Det, som hele verden efterspørger hos Køge-virksomheden, er tekstilsystemer, der bruges til at fordele luft ved køling, opvarmning, ventilation og air-condition. Det unikke er FabricAirs tekstiler, der er gode til at fordele luft og dermed giver optimal ventilation. Et produkt, der er stor efterspørgsel efter.

 

’Vores styrke er, at vi både er gode på både teknikken og økonomien. Vi leverer et teknisk godt produkt til meget konkurrencedygtige priser’, siger Brian Refsgaard, der siden 2005 har været direktør og ejer af FabricAir. 

 

 

Global – fra Køge og Litauen 

Brian Refsgaard har været i virksomheden i mange år – først med Electrolux som ejer, siden en svensk kapitalfond, derefter norske Veidekke og nu er Brian Refsgaard så ene-ejer og styrer sit eksport-eventyr sammen med kyndig ekspertise og viden fra de 130 medarbejdere, der er fordelt på adressen i Køge og i 5 andre selskaber, samt 2 repræsentations kontorer  rundt omkring i verden. 

 

I dag er hele produktionen placeret i Litauen – og her er lønningerne stadig meget lave. Mens lønningerne i Kina stiger, ligger niveauet i Litauen på status quo. Det giver FabricAir en klar konkurrencefordel, idet de kan fastholde en meget konkurrencedygtig pris. 

 

 

NATO og pilgrimme 

Kunderne er mange forskellige selskaber – private og offentlige – men stort set alle er inden for industrien. NATO er en meget stor kunde ligesom de internationale supermarkedskæder Walmart og Carrefour. Af mere kuriøs karakter er den forestående levering af tekstilkanaler til Mekka. Når millioner af pilgrimme hvert år drager til Mekka, kan varmen snige sig op på 50 grader. FabricAir skal opsætte kølesystemer på de 11 togstationer, hvor pilgrimmene venter, inden de køres til Mekka. 

 

 

Finanskrise styrker 

FabricAir er på mange måder en sjældenhed, for her er også tale om en virksomhed, der er kommet styrket ud af den finansielle krise.

 

’Vi startede med at skære lidt ned på antal medarbejdere, men ud af krisen opstod mange steder en interesse for prøve en ny leverandør af ventilationssystemer. Og da vi både på teknik og pris er stærke, har mange haft lyst til at prøve os som alternativ til deres vante leverandør. Samtidig er flere af vores mindre konkurrenter lukket ned, så vi har faktisk øget vores markedsandel’, siger Brian Refsgaard. 

 

FabricAir er kommet godt ud af finanskrisen, og i dag står virksomheden stærkere med et bredere fundament. Primært fordi FabricAir har stor fokus på forretningsudvikling – at gøre tingene bedre og  hurtigere. Det udmønter sig aktuelt i en investering på 25 mio. kr. i produktionen i Litauen. Her gør senest nye laserteknologi i kombination med en unik produkt-konfigurator det muligt at levere en samlet løsning på kundens adresse blot 3-4 dage efter ordreafgivelse. 

 

 

Nye nicher

Et andet stort projekt er udviklingen og produktionen af energi- og varmegenvinding fra FabricAirs eget selskab i Tyrkiet. Et helt nyt niche-område for FabricAir – men med et stort potentiale. 

 

’Når vi rådgiver om tekstilsystemer og dimensionering, bliver vi ofte også rådspurgt om energi- og varmegenvinding. I mange år har vi troligt fortalt vores kunder, hvad de burde gøre. Nu har vi udviklet vores egen løsning - en grøn løsning, hvor energieffektiviteten ligger på 95% mod de sædvanlige 75%. Det er rigtigt godt – og noget som blandt andet USA, et boomende grønt marked, for alvor har fået øjnene op for’, siger Brian Refsgaard. 

frise forsideligenu 5425
KØGE MARKERER SIG igen blandt Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner
Køge Kommune ligger i top blandt de bedste kommuner at drive virksomhed i. Det fremgår af DI’s store erhvervsklimaundersøgelse, som netop er offentliggjort. Et stærkt image, en ambitiøs erhvervspolitik, gode rammevilkår og lav skat er blandt forklaringerne.
Læs mere >
LOKALE KRÆFTER puster liv i Køge Idrætspark
Køge Idrætspark fik et markant skub fremad, da en gruppe lokale investorer fik ja
Læs mere >
SLUT MED UVISHED: Strædets åbningsdato er på plads
Bygherre TK Development har fået aftaler på plads med nye entreprenører
Læs mere >
FLERE GRATIS PARKERINGSPLADSER skal tilgodese pendlerne
Et enigt Teknik- og Miljøudvalg i Køge Kommune besluttede at tilgodese pendlerne ved at udvide kommunens parkeringsplads
Læs mere >
VENTUREPILOTER SØGES til Mind Your Own Business Akademi
Mind Your Own Business Akademi er organisationens program til drenge
Læs mere >
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces
Besøg salgsafdelingen i seks danske produktionsvirksomheder og få 360 graders indsigt i din fremtidige digitale salgs- og markedsføringsindsats.
Læs mere >
STORMØDE: FÅ SUCCESS med salg på nettet og markedsføring på sociale medier
Hvordan driver du en succesfuld forretning på nettet
Læs mere >
KØGE IDRÆTSPARK er et stort skridt tættere på realisering
Planerne for Køge Idrætspark er et stort skridt tættere på realisering. Et stort flertal vedtog på byrådsmødet tirsdag at sige ja tak til et købstilbud på byggeretterne til de udbudte grunde mod Københavnsvej/Stensbjergvej på det nuværende Køge stadion.
Læs mere >
PRÆSIDENTSKIFTE i Køge Nord Rotary
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 40      25. september - 1. oktober 2017
uge 41      2. - 8. oktober 2017
tirsdag 3. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 44      23. - 29. oktober 2017
tirsdag 24. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 47      13. - 19. november 2017
tirsdag 14. november kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 50      4. - 10. december 2017
tirsdag 5. december kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 2      8. - 14. januar 2018
tirsdag 9. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 5      29. januar - 4. februar 2018
tirsdag 30. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
JULEAFSLUTNING i Aktive Kvinder Køge Vi spiser julebuffet og hygger
Udstillinger
AKVAREL-WORKSHOP 2 – avancerede teknikworkshop – med Kirsten Fugl
Musik
THE WHITE ALBUM på Tapperiet
Events:
BANKOSPIL
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert
Musik:
PETER PHILIPSEN: og 'Kim Larsen Jam'
Events:
HUXI BACH - Ind til Benet
Musik:
CARL EMIL PETERSEN
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK