temaer
Sejer Security: Småtravlt er en underdrivelse

FREMTIDENS pakkepost hos PostNord

 

Af Lars Andersen  /  Foto: Anders Ole Olsen

 

PostNords nye pakketerminal i Køge er et 11.000 kvadratmeter stort vidunder af elektronisk styring og mekanisk effektivitet.


Larmen er forbavsende fraværende, og det er ikke nødvendigt med hverken høreværn eller at råbe højt, når man skal kommunikere, selvom anlægget kører i den kæmpestore hal.


Og nøgleordet er stort, når man er på besøg i PostNords nye kombinerede pakkegodsterminal og distributionscenter på ialt imponerende 25.000 kvadratmeter, der er placeret i Skandinavisk Transport Center i Køge.


- Vi er flyttet herud fra vores gamle pakkesorteringscenter i Brøndby og har fået så meget mere plads og bedre faciliteter, siger Per Albrektsen, der er pakketerminalchef.


- Her i Køge har vi 19 udgående linjer til at læsse på biler, hvor vi kun havde seks i Brøndby, så det betyder jo en kæmpe forskel i effektivitet.
 

- Rundt regnet har vi fået tre-dobbelt kapacitet til læsning og fire-dobbelt kapacitet til losning af pakkerne - altså når de skal herind til sortering, forklarer han.
 

Per Albrektsen betegner selv den nye terminal med de over 400 meter transportbånd som et veritabelt Ferrari- anlæg, og det er svært ikke at give ham ret.
 


Kan det meste selv
Når der er fuld fart på, så kører selve transportbåndene med 2,5 meter i sekundet, og anlægget kan sortere 18.000 pakker i timen - det svarer til imponerende fem pakker i sekundet.
 

Pakkerne losses fra bilerne enten enkeltvis med håndkraft eller kommer på båndet i store bunker fra et pakkebur, hvorefter de kører gennem den store singulator, der skiller pakkerne ad, så de enkeltvis kan blive scannet og sorteret, inden de automatisk ender i det rigtige bur med det postnummer,
der svarer til leveringsadresssen.


Det lyder måske umiddelbart meget simpelt, men den måde, de forskellige transportbånd og singulatorer spiller sammen på, er ganske enkelt imponerende.
 

Blandt andet når pakkerne kommer kørende i to rækker og skal flettes ind på det store bånd, inden de bliver scannet. Det går simpelthen så stærkt og ser så vildt ud - her kunne danske bilister på motorvejene virkelig lære noget om at flette.


- Ja, hvis det kunne lade sig gøre på motorvejen, så kom vi alle sammen en time før på arbejde hver dag, konstater Per Albrektsen.

 


Aften og nat
Arbejdsdagen for de 215 ansatte i pakkesorteringen starter kl. 15 for aftenholdet, når pakkerne så småt begynder at komme ind, og så kommer der ellers mere og mere fart på anlægget, indtil der er fyraften for natholdet kl. 7.30 næste morgen.
 

- Vi har en klar vision om, at de bedste medarbejdere resulterer i de bedste kunder, og derfor gør vi rigtigt meget ud af arbejdsprocesser og ergonomi, siger Per Albrektsen.
 

- Derfor har vi blandt andet forskellige hjælpemidler til løft ved de forskellige arbejdsstationer, så medarbejderne ikke selv skal slæbe rundt på de tunge pakker.
 

- Tidligere skulle pakkerne også vende på en bestemt måde, for at stregkoden kunne blive scannet, men det er heller ikke nødvendigt her, fordi anlægget kan scanne en pakke fra alle vinkler uanset dens form, forklarer han.
 

Og det bliver også mere og mere nødvendigt, fordi pakkerne på grund af den stadigt stigende e-handel efterhånden kommer i alle former og indpakninger - og langt fra alle er i en god, gammeldags papkasse.
 

 

God synergi i Køge
Per Albrektsen glæder sig over både det nye anlæg og ikke mindst placeringen i Køge.
 

- Det giver en god synergi at ligge i Køge, hvor vi både er tæt på motorvejen og deler pakketerminalen med 8000 kvadratmeter godsfunktion og et stort distributionscenter, og samtidig har vores store TPL-terminal lige ved siden af, siger han.
 

- De lå før på flere forskellige adresser, men nu vinder vi rigtigt meget ved at ligge klos op ad hinanden, og især får vores mange e-handel kunder en stor fordel ved, at det hele nu er samlet.
 

Det er vægten og den fysiske størrelse, der afgør, hvornår en forsendelse er en pakke eller et stykke gods. 
  

Den nye pakketerminal skal håndtere pakker fra hele Sjælland. I løbet af foråret blev Syd- og Nordsjælland kørt ind på anlægget, og i løbet af sommeren kom resten på plads, så alle pakkerne kan køre gennem Ferrarien.

 


Køge valgt med omhu
PostNords nye logistikmekka er en strategisk satsning, der skal imødekomme den stærke vækst i nethandel og pakkedistribution samt sikre kapacitet til at kunne håndtere den fremtidige vækst på godsområdet. Placeringen i Køge er valgt ud fra den lette adgang til motorveje med forbindelse til resten af landet samt internationalt både nord- og sydgående.
 

Det omfatter Danmarks største gods- og pakketerminal (25.000 kvadratmeter) og et kæmpe lager til tredjepartslogistik, TPL (31.000 kvadratmeter)
 

Gods- og pakketerminalen har flere funktioner under samme tag: Pakkesortering, distributionscenter, godsterminal samt kurer- og In- Night-funktion
 

Naboskabet betyder, at TPL-lageret plukker og pakker netbutikkernes ordrer til sent om aftenen, sender dem direkte til pakketerminalen, der sorterer forsendelserne, så de kan være ude hos kunden allerede dagen efter.
 

Stor fleksibilitet og færre håndteringer er i logistik-logik afgørende for at optimere processer og nedbringe omkostninger. For e-handlerne er den største fordel, at det vil være muligt at modtage ordrer til langt ud på aftenen og stadig få dem ud til modtagerne næste dag, hvis de har deres varer i tredjepartslogistik- lageret ved siden af terminalen.

 

frise forsideligenu 5425
BORGMESTEREN INDVIEDE Køges nye fodboldcentrum
Efter måneder med klager over ballade og narkosalg i parkeringshuset ved Køge Station, kulminerede det hele i lørdags, hvor huset blev brugt til et kæmpe såkaldt »vintertræf«
Læs mere >
NU KOMMER DER GRATIS PARKERING i udskældt P-hus
Efter måneder med klager over ballade og narkosalg i parkeringshuset ved Køge Station, kulminerede det hele i lørdags, hvor huset blev brugt til et kæmpe såkaldt »vintertræf«
Læs mere >
COMWELL ØNSKER AT UDVIDE hotel i Køge
samarbejde med bygningesejeren Aage V. Jensens Fonde arbejder Comwell Køge på en udvidelse.
Læs mere >
KØGE TORV HOLDER året rundt!
På sådan er råkold vinterlørdag er det kun de mest hard-core af stadeholderne, der stiller op, men kunderne er klar alligevel på Køge Torv.
Læs mere >
MILLIONER SKAL FÅ FLERE UNGE til at blive håndværkere
De unge i blandt andet Ellemarken skal i højere grad vælge praktiske fritidsjob eller erhvervsuddannelser, og det skal millionerne fra Den A. P. Møllerske Støttefond hjælpe med.
Læs mere >
HER RYGER TOPPEN af havnens kirke
Kornsiloen blev genetableret inderst i havnen i 1972 på en lidt lavere brandtomt fra 1957.
Læs mere >
LOKALT ADVOKATFIRMA opkøber juridisk onlineportal
DreistStorgaard har overtaget majoriteten af Familietestamente.dk. Her ses fra venstre mod højre: søren Storgaard, Svend Agage Dreist-Hansen, Emma Novak Christensen samt partner i DreistStorgaard Stefan Schwærter.
Læs mere >
NY OMFARTSVEJ uden om Borup kan give tidsgevinster for 194 mill. kr.
Det giver på mange måder rigtig god mening at etablere omfartsvejen øst om Borup, fastslår ny analyse, som både viser, at tusindvis af biler vil benytte vejen, samt at den vil give store samfundsøkonomiske gevinster.
Læs mere >
HER RYGER TOPPEN af havnens kirke
Kornsiloen blev genetableret inderst i havnen i 1972 på en lidt lavere brandtomt fra 1957.
Læs mere >
LOKALT ADVOKATFIRMA opkøber juridisk onlineportal
DreistStorgaard har overtaget majoriteten af Familietestamente.dk. Her ses fra venstre mod højre: søren Storgaard, Svend Agage Dreist-Hansen, Emma Novak Christensen samt partner i DreistStorgaard Stefan Schwærter.
Læs mere >
NY OMFARTSVEJ uden om Borup kan give tidsgevinster for 194 mill. kr.
Det giver på mange måder rigtig god mening at etablere omfartsvejen øst om Borup, fastslår ny analyse, som både viser, at tusindvis af biler vil benytte vejen, samt at den vil give store samfundsøkonomiske gevinster.
Læs mere >
KØGE HANDEL sætter blus på aktiviteterne
- Køge er en vinderby - men det lykkes kun, hvis vi står sammen.
Læs mere >
GLB REVISION udvider ejerkredsen
Ny medejer og partner er den 37-årige Morten Lønsbo
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 12      18. - 24. marts 2019
uge 13      25. - 31. marts 2019
uge 14      1. - 7. april 2019
onsdag 3. april kl. 17:00
FÅ SUCCES MED din markedsføring >
uge 17      22. - 28. april 2019
uge 23      3. - 9. juni 2019
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
kne partneradvokater farve

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
VI INDVIER STELERNE og vandrer i kulturen Kultur- og historievandring
Udstillinger
ATELIER SOLEN: Torill Jacobsen udstiller malerier Kom og oplev forskelligheden, kreativiteten og glæden
Musik
MADSEN, MØLLER OG FROM – akustisk turné 2019 Tilbage i ’stærkeste startopstilling’
Events:
KRIBLE KRABLE FESTIVAL på Søndre Strand
Musik:
WOODSTOCK '69 – en hyldestkoncert
Events:
CIRKUS BALDONI går på vingerne i Køge: Højt af flyve!
Events:
TINSMYKKER ”THE VIKING WAY”
Musik:
JACOB DINESEN – Tour 2019
Musik:
DANSER MED DRENGE i Musikforeningen Bygningen
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK

Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01

LEDELSE

Jan Gløët
T: 21 29 70 88

WEBMASTER

Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01

BOGHOLDERI

Sjællandske Medier

OM KØGENU.DK