temaer
Lene Tvedegaard, der ejer og driver det succesrige Gartneri Toftegaard i Vedskølle ved Køge

MIN TIMING har været god

 

AF KARIN KRAUSE   30.04.2013

 

Lene Tvedegaard, der ejer og driver det succesrige Gartneri Toftegaard i Vedskølle ved Køge, er en pioner inden for chilier og krydderurter. Smagsforstærkere, der i dag er blevet naturlige ingredienser i det nordiske køkken. Kodeordet bag hendes succes er god timing.

 

Som en særlig flot anerkendelse for hendes evne til at koble mad og planter sammen har Lene Tvedegaard netop modtaget et hædersdiplom fra ’Det Danske Gastronomiske Akademi’. En anden milepæl er den netop udsendte krydderurtebog, der pryder boghandlernes vinduer. En moppedreng af en bog, hvorom TV-havemanden Søren Ryge har sagt, at den skal have en fast plads på hans litteraturhylde. Flottere skudsmål får man vel næppe.

 


Gourmet-kokke går forrest

Og netop, når det gælder koblingen mellem mad og planter, er Lene Tvedegaard meget klar i spyttet.

 

’Gartnerne skal på banen og bidrage til den fantastiske nordiske madtrend, for her har de virkeligt noget at spille ind med. Tiden er også den helt rigtige. Folk er åbne og begejstrede over for forskellige slags basilikum, også om det er 20 slags eller mere’, siger Lene Tvedegaard.

 

Interessen for krydderurter kommer ikke ud af det blå. Det begyndte som en trend hos innovative, dygtige kokke, og siden har tendensen bredt sig til private.

 

’Paul Cunningham, der arbejdede på ’The Paul’, og Thomas Hermann fra ’HERMAN’ ville have et krydderurtebed, hvilket var oplagt når nu begge restauranter lå midt i Tivolis skønne have. De ville gerne kunne hente friske krydderurter til brug i deres Michelin-stjernede kokkerier. Det er blot ét eksempel på, hvor gode gourmeter og gastronomer er til at bruge krydderurterne i maden – og tendensen slår nu for alvor rødder hos private’.

 


 


Spændende at eksperimentere

I dag ved folk meget mere om krydderurter end for blot få år siden. De vil krydderurterne – og gerne mange forskellige slags. Folk eksperimenterer flittigt, kan Lene tydeligt fornemme.

 

’I starten var det drivhuskulturer, nu er det spiselige urter over en bred kam, spiselige blomster, og også asiatiske urter, som mange oplever og smager, når de rejser til asiatiske himmelstrøg. Og mange af disse urter kan man faktisk sagtens dyrke i egen have’.

 

 

Urteglæde

Derfor er netop vejledning en vigtig del af kundeservicen. Ifølge Lene vil folk gerne spise mange forskellige slags urter, og derfor er det vigtigt, at de får vejledning og råd, når det gælder urtebedets lækre aromaer og skønne smagsindtryk. Flere bøger – om chilier, tomater og nu krydderurter – er skrevet af Lene, og på en sådan måde at både fagmand og private kan få viden og svar på deres mange spørgsmål.

 

Hyppige spørgsmål er faktisk om krydderurterne som lægeplanter – og det er et område, man skal tage særdeles seriøst. For planterne påvirker vores krop.

 

’Hvad der er godt for den ene, kan være mindre godt, måske nærmest ikke-tilladeligt, for andre. Der er for eksempel mange gængse krydderurter, som gravide ikke bør spise. Her vurderer vi nøje, hvad der er dokumenteret effekt for, og hvad dokumentationen foreskriver.

 


Hobbyavler med mere plads end gennemsnittet

En fantastisk stor knowhow og viden, men hvem er egentlig personen bag Gartneri Toftegaard.

 

’Jeg vil beskrive mig selv som en hobbyavler, der har mere plads end gennemsnittet. Jeg vil gerne tilbyde og fortælle folk om mangfoldigheden indenfor urter og give dem en oplevelse af deres smag, aroma og anvendelse. Jeg vil også give folk gode urter med hjem, som de selv kan dyrke – og har held med at dyrke, fordi vi har klargjort planterne til det miljø, de kommer ud i’, fortæller Lene Tvedegaard.

 


Planterne puttes om aftenen

I modsætning til mange andre gartnerier er der kun varme i bordene, så planterne puttes med isolerende dobbeltdug om aftenen. Det giver lave varmeudgifter, men bringer også planterne tæt på frysepunktet, så de bliver kompakte og kan klare livet i folks haver og krukker. Kunsten er, ifølge Lene, at gå så tæt på naturens egne forhold som muligt, så er folk sikker på succes med det grønne.

 

’En tredjedel af vores kunder kommer fra København og omegn, men generelt trækker vi kunder til langvejs fra og sælger til hele landet via vores webbutik. Jeg bevæger mig på et niche-område, så jeg har ingen umiddelbare konkurrenter. Med 90 chilisorter, 60 tomatsorter og 220 krydderurtesorter er vi nok Danmarks mest velassorterede – og samtidig gør vi meget ud af hele tiden at sikre os, at vi har de helt rigtige sorter’.

 

 


Karakterer til krydderurterne

På de såkaldte ’Store smagedage’ slår gartneri Toftegaard dørene op for, at alle kan komme og smage nye sorter op imod gartneriets eksisterende sorter. Gæsterne giver karakterer, og sådan kårer man en vinder og sammensætter det mest optimale sortiment ud fra, hvad der findes, både i Danmark men også i udlandet. Et pejlemærke for at skifte er, at det nye skal kunne noget ganske særligt.

 

’Hvis vi for eksempel tester cherrytomater, smager vi 40 forskellige slags og vælger ud herfra, så der ligger et stort stykke arbejde i at sammensætte det helt rigtige sortiment. Og sådan gør vi med hvert eneste produkt. Det er virkelig begrænsningens kunst. Vi har omkring 600 slægter og sorter og 3.500 m2 under glas, så hvis nye kommer ind, skal andre ud af sortimentet, siger Lene Tvedegaard.

 


Gæster guffer krydderurtemad i gartneriet

Til gartneriet hører også et hyggeligt ’Bed & Breakfast’, der er i gennemført autentisk stil. Gæsterne synes, det er meget eksotisk at hente egne krydderurter til deres mad og så sidde og nyde maden i de små café-områder i drivhuset.

 

’De er så begejstrede for at sidde der iblandt alle vores mange krydderurter – og bare se på, at vi arbejder. Det er simpelthen så hyggeligt, og meget sigende for den ånd og atmosfære, vi har her’. 

 

frise forsideligenu 5425
KØGE MARKERER SIG igen blandt Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner
Køge Kommune ligger i top blandt de bedste kommuner at drive virksomhed i. Det fremgår af DI’s store erhvervsklimaundersøgelse, som netop er offentliggjort. Et stærkt image, en ambitiøs erhvervspolitik, gode rammevilkår og lav skat er blandt forklaringerne.
Læs mere >
LOKALE KRÆFTER puster liv i Køge Idrætspark
Køge Idrætspark fik et markant skub fremad, da en gruppe lokale investorer fik ja
Læs mere >
SLUT MED UVISHED: Strædets åbningsdato er på plads
Bygherre TK Development har fået aftaler på plads med nye entreprenører
Læs mere >
FLERE GRATIS PARKERINGSPLADSER skal tilgodese pendlerne
Et enigt Teknik- og Miljøudvalg i Køge Kommune besluttede at tilgodese pendlerne ved at udvide kommunens parkeringsplads
Læs mere >
VENTUREPILOTER SØGES til Mind Your Own Business Akademi
Mind Your Own Business Akademi er organisationens program til drenge
Læs mere >
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces
Besøg salgsafdelingen i seks danske produktionsvirksomheder og få 360 graders indsigt i din fremtidige digitale salgs- og markedsføringsindsats.
Læs mere >
STORMØDE: FÅ SUCCESS med salg på nettet og markedsføring på sociale medier
Hvordan driver du en succesfuld forretning på nettet
Læs mere >
KØGE IDRÆTSPARK er et stort skridt tættere på realisering
Planerne for Køge Idrætspark er et stort skridt tættere på realisering. Et stort flertal vedtog på byrådsmødet tirsdag at sige ja tak til et købstilbud på byggeretterne til de udbudte grunde mod Københavnsvej/Stensbjergvej på det nuværende Køge stadion.
Læs mere >
PRÆSIDENTSKIFTE i Køge Nord Rotary
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 40      25. september - 1. oktober 2017
uge 41      2. - 8. oktober 2017
tirsdag 3. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 44      23. - 29. oktober 2017
tirsdag 24. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 47      13. - 19. november 2017
tirsdag 14. november kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 50      4. - 10. december 2017
tirsdag 5. december kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 2      8. - 14. januar 2018
tirsdag 9. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 5      29. januar - 4. februar 2018
tirsdag 30. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
BABYSALMESANG i Bjæverskov kirke – med efterfølgende kaffe og tid til at pusle og amme.
Udstillinger
LANDBOMUSEET Lundekrog holder åbent Jens og Marie Halm står klar og byder velkommen til spændende oplevelser
Musik
THE WHITE ALBUM på Tapperiet
Events:
BANKOSPIL
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert
Musik:
PETER PHILIPSEN: og 'Kim Larsen Jam'
Events:
HUXI BACH - Ind til Benet
Musik:
CARL EMIL PETERSEN
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK