temaer
HOLD på varmen!

I Køges vuggestuer, børnehaver og skoler skal alle børn – fra de mindste til de største – lære det. På alle kommunens øvrige institutioner og ejendomme skal de også vide det - eller måske have det genopfrisket.

 

Ind med de gode vaner

Det handler om, hvordan vi passer på varmen indenfor og sikrer en god og behagelig temperatur - til ham, der sidder stille, og til hende, der gerne vil lege og bevæge sig.

 

”Vi vil gerne inddrage dem, der arbejder, studerer og opholder sig i vores bygninger. Når skoleeleverne for eksempel vil lufte ud i et klasselokale, sker det ofte, at et vindue står på klem det meste af dagen. Det er både dyrt og spild af energi, fordi radiatoren ’knokler’ for at holde en fast temperatur. Eleverne skal lære at lufte godt og grundigt ud i 10 minutter og så lukke vinduer og døre igen”, siger Søren D. Brask (V), formand for Ejendoms- og Driftsudvalget og medlem af Skoleudvalget.

 

Glade emojis

Til kampagnen er der udarbejdet et logo med emojis, som vi kender det fra vores smartphones og tablets. Det skal skabe opmærksomhed om kampagnens budskaber og appellere til både børn og voksne. 

 

Kampagnen bliver meget synlig i alle kommunale bygninger. Gode fif vil blive sat op ved døre og vinduer. For eksempel: ”Luft ud! Er luften tung, så luft ud ved at åbne både døre og vinduer – men kun i 10 minutter”. Eller denne: ”Luk døren! En åben dør får varmeapparaterne til at øge temperaturen – det er spild af energi”.

 

En velkendt unode, når vinteren sætter ind, er at hænge det våde tøj på radiatoren. Her er rådet: ”Det her er ikke et tørrestativ. Vådt tøj på varmeapparatet bruger meget energi og giver høj luftfugtighed”.

 

”Disse mærkater og plakater kommer til at hænge i alle kommunale ejendomme. Med kampagnen vil vi opfordre alle vores mange tusinde brugere til at være med til at holde varmen inden døre. Det er vigtigt for miljøet og for budgettet. Energi er en af de helt store omkostninger i vores bygninger. Hvis vi er gode til at spare på energien, vil det frigøre midler til at forbedre vores bygninger”, fortæller Giulia Lorenzen, driftsleder fra ETK. Det er ETK, der er primus motor på efterårets og vinterens varme-kampagne.

 

Kampagnens gode råd er også godt for miljøet. Den valgte komfort-temperatur betyder, at vi i kommunen bruger mindre energi og udleder mindre CO2. Det er med til at mindske den globale opvarmning.

 

Forslag til billedtekst: (billede af logo)

En grøn, glad emoji. En frysende blå og en hidsig rød emoji. Kampagnen Hold på varmen! vil fortælle os og huske os alle på, hvordan vi passer på varmen indenfor. Det er godt for den enkelte, for indeklimaet og for miljøet.

 

Yderligere oplysninger:

Henrik Lerdorf, ETK, 28 79 21 68                            

Søren D. Brask, Køge Byråd, 20 37 37 66

frise forsideligenu 5425
DANSK ØLMÆRKE uddeles igen i Køge-området
- vel ikke overraskende for Hugo's er et af Sjællands allerbedste øloaser
Læs mere >
FRISK SURDEJ hos ny bager
Selvom stamkunderne lige har skulle vænne sig til de nye opskrifter, oplever Michael Vangsaa stor tilfredshed blandt kunderne
Læs mere >
JUNIOR CHAMBER INTERNATIONAL starter netværksgruppe i Køge
Vi er +150.000 medlemmer på verdensplan og har haft officielt samarbejde med FN siden 1954. JCI er en udviklings- og netværksorganisation
Læs mere >
DET NYE KRAFTCENTER for idrætslivet i Køge
Med en ny sportshal på Køge Idrætspark skaber Køge Kommune og de eksisterende Køge-haller bedre plads til de mange brugere
Læs mere >
SUCCES TVINGER sparekasse til at flytte
Sparekassen Kronylland slår dørene op for kunderne på adressen Bag Haverne 20 mandag den 9. april.
Læs mere >
'KAPTAJN' på Niels Juel i 25 år
Og da han overtog ledelsen af Hotel Niels Juel den 15. marts 1993 var der god brug for dynamik og nye ideer. Hotellet blev bygget færdigt i 1989 ...
Læs mere >
KØGE HANDEL bakker op om mere enkle p-regler
Parkeringen i Køge er på dagsordenen i byrådet endnu en gang ved det kommende møde i slutningen af måneden, hvor Venstres forslag om at tillade en times gratis parkering ...
Læs mere >
NU STARTER OPFØRELSEN af Køge Idrætspark
Efter mange års venten, kan brugerne af Køge Stadion og Køgehallerne begynde at glæde sig.
Læs mere >
VÆKSTFABRIKKERNE tilbyder lærerige gratis events
I 2018 har du mulighed for at deltage i et utal af spændende og gratis arrangementer.
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 22      28. maj - 3. juni 2018
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
AQUACROSSFIT i Køge Svømmeland Kom og brænd dig selv igennem
Udstillinger
FORÅRSUDSTILLING i Solrød Kunstforening – en vidt favnende udstilling med mange forskellige kunstneriske udtryk
Musik
SVEDIG BLUESFESTIVAL ser dagens lys i Køge For første gang nogensinde får Køge en bluesfestival
Events:
GRILLAFTEN i Indre Mission
Musik:
OPERAAKADEMIET fra Det Kgl. Teater
Events:
MAI-BRITT GULDIN fortæller om sorgreaktioner
Events:
BUSTUR TIL DITLEVSDAL Bison farm i Morud på Fyn
Musik:
KLAVERKONCERTER af Tschaikowsky og Mozart
Musik:
DUO VENTUS på Køge Kammermusik Festival

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK