temaer
Bladgrønt, Gert Larsen, Egøje. Romaine, Frillice og Lollo Rosa er nogle af de utallige salattyper...

Succes-salat søger nye græsgange

 

AF KARIN KRAUSE   26.02.2013

 

Romaine, Frillice og Lollo Rosa er nogle af de utallige lækre salattyper, vi nyder i vores salatskål. Manden, der har fået danskernes øjne op for de sprøde salattyper, bor og har sit økologiske gartneri ’Bladgrønt’ i Egøje få kilometer syd for Køge. 

 

Siden 1976 har Gert Larsen leveret grønt både i Danmark og til eksport. Med 90.000 m2 drivhus er der plads til at producere 3 millioner salathoveder og 3,5 millioner pakker tomater om året hos Bladgrønt. Et veldrevet gartneri, hvor man i årenes løb har været vågne og hurtige til at introducere nye spændende varianter til danskernes salatskåle. 

 

’I starten dengang i midten af 70’erne var der kun en slags salat – hovedsalat. Men nye varianter er løbende kommet til, så vi har udvidet spektret og gjort krølsalat, feldsalat og romainesalat til hver mands eje. Men også vores andre grønt-varianter - fennikel, glaskål, spidskål, grønkål og aspargesbroccoli - er blevet en fast bestanddel i et velassorteret køkken’, fortæller ejer og daglig leder Gert Larsen.

 

 

Kongen af cocktailtomater

Men salatskålen er jo kun halvt fuld med de grønne salater, så hos ’Bladgrønt’ kastede man sig også over tomaterne. Da cocktailtomaten dukkede op på de udenlandske markeder, og forbrugerne var vilde med den, så Gert Larsen en mulighed og var hurtig til at rydde nogle kvadratmeter og starte produktionen.

 

’Vi var de første til at producere cocktailtomaten i Danmark, og den har vi solgt godt af i mange år. Men fra den ene dag til den anden ville forbrugeren have San Marzano, de små aflange tomater, så vi omlagde produktionen og sælger dem i dag med stor succes. Vi er de eneste i Danmark, og produktionen er da også høj – med 25.000 - 30.000 pakker om dagen, der udgår fra vores andet gartneri ved Regnemark i Borup, fortæller Gert Larsen. 

 

 

100% økologi

Bladgrønt er et gartneri med stort fokus på miljø og bæredygtighed. I 2009 tog man konsekvensen og omlagde til 100% økologisk produktion. Det omfatter bl.a. brug af specialfremstillet plantebaseret gødning, der produceres særskilt til formålet, og som giver garanti for produkter uden kemikalierester. Samtidig har gartneriet stor indsigt i, hvilke salatsorter der i sig selv er resistente over for sygdomme og skadedyr og har dermed kunnet vælge stærke sorter med den bedste smag.   

 

 

Første salat-løse forår

Men noget er anderledes i år end i de foregående 36 år. Det er første gang, at ’Bladgrønt’ ikke producerer sin efterspurgte økologiske salat. Årsagen er, at supermarkederne og kæderne vælger at købe økologisk i udlandet. 

 

’Det er trist, især fordi vi alle steder hører, at vores økologiske salat- og grøntprodukter er prima kvalitet og med en dejlig smag. Men når indkøberne i de store detailkæder vælger de udenlandske produkter, må vi jo tage konsekvensen. Som virksomhedsejer må man være realistisk og træffe en rationel beslutning, også selv om det kan være svært og til tider uforståeligt’, siger Gert Larsen og slår ud med armene, mens blikket vandrer ud over de tomme gartnerihaller, hvor 50.000 kvadratmeter ligger brak hen. Et areal, der tidligt har stået grønt og frodigt med alskens økologiske salater. 

 

 

Sydlandsk økologi – færre regler 

I dag køber supermarkederne de økologiske salater i Spanien, Holland og Italien primært, hvor der er langt færre restriktioner og regler, hvilket gør det uigennemskueligt, hvad der er reelt er økologi, og hvad der ikke er. 

 

’Danmark har de mest restriktive regler inden for økologisk produktion. Desuden er vi pålagt store afgifter og de højeste energiomkostninger, hvilket tynger og gør det svært at drive økologisk landbrug. Vi har masser af erfaring og know-how, men vi kan ikke konkurrere med andre lande, hvor der er langt færre restriktioner’, fortæller Gert Larsen. 

 

 

Nye græsgange for Bladgrønt

Gert Larsen har arbejdet med grønt, siden han var 10 år. I en alder af snart 64 år har han igennem 54 år haft hænderne godt begravet i mulden og i mange år arbejdet 16 timer om dagen. Heldigvis er økonomien god, og gartneriets storhedstid fra 1994 til 2004 har skabt en velkonsolideret virksomhed. Og tomatforretningen kører godt. 

 

Men ærgrelsen er der. Ærgrelsen over, at et godt dansk produkt ikke kan finde vej til de danske supermarkeder, når nu forbrugeren gerne vil have det. Og ærgrelsen over at måtte slutte en succesrig salatproduktion og ikke kunne videregive sin store viden og erfaring med området. 

 

’For mig er det ikke økonomien i det, men jeg er nået til et sted, hvor jeg gerne vil slutte salaten ordentligt af. Nok er jeg så gammel, at jeg ikke vil knokle 16 timer i døgnet mere, men jeg er alligevel stadig ung nok til at ville kæmpe for at bringe mit gartneri over i et nyt bæredygtigt koncept. Jeg kigger på muligheder og gør mig tanker om, hvordan vi kan bruge arealerne ved Egøje til gavn for byen og fremtiden’, siger Gert Larsen. 

 

Han har gjort sig flere konstruktive tanker for at undgå, at gartneriets 50.000 kvadratmeter i Egøje skal stå tomme, ubrugte og misligholdte. Det kan for eksempel være omlægning til anden produktion og solceller som et godt supplement til gartneriets varmeudgifter. 

 

’Jeg har imidlertid én særlig plan, som jeg brænder for. Den er stadig fortrolig, men er noget, der vil være et stort plus for området. Vi skal præsentere de indledende tanker for kommunen snart, og så må vi se derefter’, siger Gert Larsen hemmelighedsfuldt. 

 

 

 

 

 

frise forsideligenu 5425
VÆKSTNETVÆRK: Opbyg en værdikæde med kundefokus
Væksthus Sjælland tilbyder et godt netværk målrettet ejerledere, direktion og mellemledere fra produktionsvirksomheder
Læs mere >
GRATIS PARKERING i Køge
Nu kan godt 400 bilister stille deres bil i Køge
Læs mere >
REKRUTTERINGSFIRMA med mange års lokal erfaring
Helle Machholdt og Michael Grenaa har startet nyt rekrutteringsfirma i Køge
Læs mere >
FREMADSTORMENDE LEGETØJSKÆDE åbner butik i Køge
De tre ejere valgte at sige ja tak til tilbuddet om at blive en del af Cool Kids kæden - blandt andet på baggrund af e
Læs mere >
BORGERSERVICE som en del af uddannelsen
Hvordan er det at være borger i det digitale samfund? Hvad kan man bruge NemID til, og hvordan kan man bruge Køge Kommunes selvbetjeningsløsninger? Det og meget mere får en række unge mennesker svar på, når de i løbet af det næste halve år besøger Borgerservice som et led i deres STU-uddannelse.
Læs mere >
”NU FÅR MAN HELT LYST til at få en lærling”
Køge Kommunes projekt med titlen ’Flere lærlinge’ fjerner bøvlet og letter administrationen ...
Læs mere >
PRISER til erhvervsfolk
Køge Jobs & Society har overrakt sin årlige Iværksætterpris til den unge Tobias Thomas fra TT-Film
Læs mere >
ENIGE POLITIKERE SENDER Køge Idrætspark et skridt videre
114 millioner kroner. Det er prisen for at bygge et nyt stadion og en ny Hal 3 i Køge, og på tirsdagens byrеdsmøde skulle der tages stilling til at
Læs mere >
EJERLEDERE MANGLER OFTE en exitplan - men ikke Joost
Joost El ApS er igennem de seneste 12 еr vokset fra en lille el-installatør til en virksomhed, der i dag har 12 ansatte inklusiv to lærlinge
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 10      5. - 11. marts 2018
uge 15      9. - 15. april 2018
torsdag 12. april kl. 09:00
KONFERENCE OM DE STORE projekter i Køge >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
40-ÅRSJUBILÆUMS-forårsfest i FREM Bjæverskov i Skovbohallen
Udstillinger
KØGE MARITIME MODELBYGGERLAUG har åbent værksted Besøg værkstedet og se de flotte modelskibe
Musik
STEFFEN SCHACKINGER – guitarvirtuos i særklasse – Et MUST for alle guitar fans
Events:
SENIOR KINO i Borup Kino: 'Aldrig mere i morgen'
Musik:
HALFDANSKERNE på Teaterbygningen
Events:
FAMILIEAFTEN i Indre Mission
Events:
AFTENÅBENT i Køges butikker ...
Musik:
BJERAGER / GRUE /DAMLUND spiller op til Roskildebal
Musik:
BARBARA MOLEKO på Tapperiet

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK