temaer
Bladgrønt, Gert Larsen, Egøje. Romaine, Frillice og Lollo Rosa er nogle af de utallige salattyper...

Succes-salat søger nye græsgange

 

AF KARIN KRAUSE   26.02.2013

 

Romaine, Frillice og Lollo Rosa er nogle af de utallige lækre salattyper, vi nyder i vores salatskål. Manden, der har fået danskernes øjne op for de sprøde salattyper, bor og har sit økologiske gartneri ’Bladgrønt’ i Egøje få kilometer syd for Køge. 

 

Siden 1976 har Gert Larsen leveret grønt både i Danmark og til eksport. Med 90.000 m2 drivhus er der plads til at producere 3 millioner salathoveder og 3,5 millioner pakker tomater om året hos Bladgrønt. Et veldrevet gartneri, hvor man i årenes løb har været vågne og hurtige til at introducere nye spændende varianter til danskernes salatskåle. 

 

’I starten dengang i midten af 70’erne var der kun en slags salat – hovedsalat. Men nye varianter er løbende kommet til, så vi har udvidet spektret og gjort krølsalat, feldsalat og romainesalat til hver mands eje. Men også vores andre grønt-varianter - fennikel, glaskål, spidskål, grønkål og aspargesbroccoli - er blevet en fast bestanddel i et velassorteret køkken’, fortæller ejer og daglig leder Gert Larsen.

 

 

Kongen af cocktailtomater

Men salatskålen er jo kun halvt fuld med de grønne salater, så hos ’Bladgrønt’ kastede man sig også over tomaterne. Da cocktailtomaten dukkede op på de udenlandske markeder, og forbrugerne var vilde med den, så Gert Larsen en mulighed og var hurtig til at rydde nogle kvadratmeter og starte produktionen.

 

’Vi var de første til at producere cocktailtomaten i Danmark, og den har vi solgt godt af i mange år. Men fra den ene dag til den anden ville forbrugeren have San Marzano, de små aflange tomater, så vi omlagde produktionen og sælger dem i dag med stor succes. Vi er de eneste i Danmark, og produktionen er da også høj – med 25.000 - 30.000 pakker om dagen, der udgår fra vores andet gartneri ved Regnemark i Borup, fortæller Gert Larsen. 

 

 

100% økologi

Bladgrønt er et gartneri med stort fokus på miljø og bæredygtighed. I 2009 tog man konsekvensen og omlagde til 100% økologisk produktion. Det omfatter bl.a. brug af specialfremstillet plantebaseret gødning, der produceres særskilt til formålet, og som giver garanti for produkter uden kemikalierester. Samtidig har gartneriet stor indsigt i, hvilke salatsorter der i sig selv er resistente over for sygdomme og skadedyr og har dermed kunnet vælge stærke sorter med den bedste smag.   

 

 

Første salat-løse forår

Men noget er anderledes i år end i de foregående 36 år. Det er første gang, at ’Bladgrønt’ ikke producerer sin efterspurgte økologiske salat. Årsagen er, at supermarkederne og kæderne vælger at købe økologisk i udlandet. 

 

’Det er trist, især fordi vi alle steder hører, at vores økologiske salat- og grøntprodukter er prima kvalitet og med en dejlig smag. Men når indkøberne i de store detailkæder vælger de udenlandske produkter, må vi jo tage konsekvensen. Som virksomhedsejer må man være realistisk og træffe en rationel beslutning, også selv om det kan være svært og til tider uforståeligt’, siger Gert Larsen og slår ud med armene, mens blikket vandrer ud over de tomme gartnerihaller, hvor 50.000 kvadratmeter ligger brak hen. Et areal, der tidligt har stået grønt og frodigt med alskens økologiske salater. 

 

 

Sydlandsk økologi – færre regler 

I dag køber supermarkederne de økologiske salater i Spanien, Holland og Italien primært, hvor der er langt færre restriktioner og regler, hvilket gør det uigennemskueligt, hvad der er reelt er økologi, og hvad der ikke er. 

 

’Danmark har de mest restriktive regler inden for økologisk produktion. Desuden er vi pålagt store afgifter og de højeste energiomkostninger, hvilket tynger og gør det svært at drive økologisk landbrug. Vi har masser af erfaring og know-how, men vi kan ikke konkurrere med andre lande, hvor der er langt færre restriktioner’, fortæller Gert Larsen. 

 

 

Nye græsgange for Bladgrønt

Gert Larsen har arbejdet med grønt, siden han var 10 år. I en alder af snart 64 år har han igennem 54 år haft hænderne godt begravet i mulden og i mange år arbejdet 16 timer om dagen. Heldigvis er økonomien god, og gartneriets storhedstid fra 1994 til 2004 har skabt en velkonsolideret virksomhed. Og tomatforretningen kører godt. 

 

Men ærgrelsen er der. Ærgrelsen over, at et godt dansk produkt ikke kan finde vej til de danske supermarkeder, når nu forbrugeren gerne vil have det. Og ærgrelsen over at måtte slutte en succesrig salatproduktion og ikke kunne videregive sin store viden og erfaring med området. 

 

’For mig er det ikke økonomien i det, men jeg er nået til et sted, hvor jeg gerne vil slutte salaten ordentligt af. Nok er jeg så gammel, at jeg ikke vil knokle 16 timer i døgnet mere, men jeg er alligevel stadig ung nok til at ville kæmpe for at bringe mit gartneri over i et nyt bæredygtigt koncept. Jeg kigger på muligheder og gør mig tanker om, hvordan vi kan bruge arealerne ved Egøje til gavn for byen og fremtiden’, siger Gert Larsen. 

 

Han har gjort sig flere konstruktive tanker for at undgå, at gartneriets 50.000 kvadratmeter i Egøje skal stå tomme, ubrugte og misligholdte. Det kan for eksempel være omlægning til anden produktion og solceller som et godt supplement til gartneriets varmeudgifter. 

 

’Jeg har imidlertid én særlig plan, som jeg brænder for. Den er stadig fortrolig, men er noget, der vil være et stort plus for området. Vi skal præsentere de indledende tanker for kommunen snart, og så må vi se derefter’, siger Gert Larsen hemmelighedsfuldt. 

 

 

 

 

 

frise forsideligenu 5425
KØGE MARKERER SIG igen blandt Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner
Køge Kommune ligger i top blandt de bedste kommuner at drive virksomhed i. Det fremgår af DI’s store erhvervsklimaundersøgelse, som netop er offentliggjort. Et stærkt image, en ambitiøs erhvervspolitik, gode rammevilkår og lav skat er blandt forklaringerne.
Læs mere >
LOKALE KRÆFTER puster liv i Køge Idrætspark
Køge Idrætspark fik et markant skub fremad, da en gruppe lokale investorer fik ja
Læs mere >
SLUT MED UVISHED: Strædets åbningsdato er på plads
Bygherre TK Development har fået aftaler på plads med nye entreprenører
Læs mere >
FLERE GRATIS PARKERINGSPLADSER skal tilgodese pendlerne
Et enigt Teknik- og Miljøudvalg i Køge Kommune besluttede at tilgodese pendlerne ved at udvide kommunens parkeringsplads
Læs mere >
VENTUREPILOTER SØGES til Mind Your Own Business Akademi
Mind Your Own Business Akademi er organisationens program til drenge
Læs mere >
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces
Besøg salgsafdelingen i seks danske produktionsvirksomheder og få 360 graders indsigt i din fremtidige digitale salgs- og markedsføringsindsats.
Læs mere >
STORMØDE: FÅ SUCCESS med salg på nettet og markedsføring på sociale medier
Hvordan driver du en succesfuld forretning på nettet
Læs mere >
KØGE IDRÆTSPARK er et stort skridt tættere på realisering
Planerne for Køge Idrætspark er et stort skridt tættere på realisering. Et stort flertal vedtog på byrådsmødet tirsdag at sige ja tak til et købstilbud på byggeretterne til de udbudte grunde mod Københavnsvej/Stensbjergvej på det nuværende Køge stadion.
Læs mere >
PRÆSIDENTSKIFTE i Køge Nord Rotary
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 40      25. september - 1. oktober 2017
uge 41      2. - 8. oktober 2017
tirsdag 3. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 44      23. - 29. oktober 2017
tirsdag 24. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 47      13. - 19. november 2017
tirsdag 14. november kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 50      4. - 10. december 2017
tirsdag 5. december kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 2      8. - 14. januar 2018
tirsdag 9. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 5      29. januar - 4. februar 2018
tirsdag 30. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
JULEAFSLUTNING i Aktive Kvinder Køge Vi spiser julebuffet og hygger
Udstillinger
AKVAREL-WORKSHOP 2 – avancerede teknikworkshop – med Kirsten Fugl
Musik
THE WHITE ALBUM på Tapperiet
Events:
BANKOSPIL
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert
Musik:
PETER PHILIPSEN: og 'Kim Larsen Jam'
Events:
HUXI BACH - Ind til Benet
Musik:
CARL EMIL PETERSEN
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK