temaer
Algestrup er porten til alverdens vin

Algestrup er porten til alverdens vin

 

AF KARIN KRAUSE   01.07.2012

 

I Algestrup ved Tureby ligger de som perler på en snor – vinene. De dyre, de liflige, de krydrede, de søde, de uforglemmelige vine. Den Lille Vinkælder er et sandt eldorado for livsnydere og vin-elskere.

 

Udefra ligner det en almindelig villa på en stille villavej, men så snart man træder nærmere og ser de mange vinplanter i forhaven, fornemmer man, at her venter noget helt specielt. Når døren til Den Lille Vinkælder lukker bag sig, og øjnene har vænnet sig til det dæmpede lys, ser man tusindevis af flasker fra stort set alle de lande, der producerer vin.

 

’Vi har 400-500 forskellige vine i alle prisklasser, men det er ikke den direkte årsag til, at vi har bygget en god vinhandel op. Vores succes baserer sig på vores kvalitet, vores service og den oplevelse, det er, at købe vin hos os’, siger Melitta Achton, der sammen med sin mand, Bo, startede Den Lille Vinkælder i november 1995.

 

 

En verden i vin

Umiddelbart en modig idé at lægge en vinhandel i et lille villakvarter, for her kommer jo ingen strøgkunder. Men når produkterne er i top, og det er en oplevelse at handle vin her, så kører kunderne gerne til Algestrup – også når de kommer fra Fredensborg eller Falster.

 

’Vores verden er vin. Vi er gode til at købe de rigtige varer ind og gode til at hjælpe kunderne med at finde den helt rigtige vin til dem. Skal man holde fest, er det en gode ide at tage menuen med, så sikrer vi, at mad og vin går op i en højere enhed’, siger Melitta.

 

 

Sanse og smage

Kvalitet, service og oplevelser er ikke blot fine ord, men noget man praktiserer til perfektion hos Den Lille Vinkælder. Når en kunde træder inden for, bliver man budt velkommen og får serveret et glas vin. Det kan man nyde, mens man kigger på de mange udstillede flasker.

 

’Vi har altid åbne flasker, vi stiller frem på en tønde, så det er ikke ualmindeligt, at en kunde smager på flere forskellige vine, inden den helt rigtige er fundet. Vi har mange klassiske vine og et stort, bredt sortiment, men også klenodier i vores berygtede og berømte skatkammer samt mere særegne vine fra Israel og Kina for særlige vinkyndige, der ønsker at prøve noget nyt’, fortæller Melitta, der er uddannet sommelier og dermed god at vende vinen med.

 


Fra ostemejeri til vinkælder

Og ingen tvivl om, at oplevelserne står i kø. Udover de solmodne druer og dråber er her nogle dejlige omgivelser. Oprindeligt et ostemejeri, men efter en gennemgribende istandsættelse er her skabt en autentisk, klassisk vinkælder med hyggelig afdæmpet belysning og sval temperatur. Et sted, man kan forsvinde i timevis i læren om vinens farve og druernes betydning krydret med et par smagsprøver.

 

Og kunderne kommer fra hele Sjælland, tilmed enkelte fra Fyn og Jylland.

 

’Vores årlige vinfest i gårdhaven er noget, som folk planlægger deres ferie omkring ligesom vores Champagne-smagning i slutningen af december er noget af et tilløbsstykke. I løbet af året sørger vi for at afholde andre typer vinsmagninger, som regel i vores overdækkede gårdhave’.

 

Og resultatet udebliver ikke. En gennemsnitlig kunde køber for 1100 – 1200 kr. pr. gang. Cirka 60 % af kunderne er private, og 40 % er virksomheder. Mens de private køber vin hele året, er virksomhederne mest aktive i november og december – med julegaver til kunder, kolleger og samarbejdspartnere.

 

’Vi importerer egne vine, men har primært vores grossister her i landet. Det sikrer, at vi kan håndtere meget store ordrer med få dages varsel. Engang levererede vi 2.000 flasker af samme type med tre dages varsel’, fortæller Melitta.

 


Gratis udbringning til hele Sjælland

Som en af de få, måske den eneste, tilbyder Den Lille Vinkælder gratis udbringning på hele Sjælland, uanset om man har købt en eller flere flasker.

 

’Vores lille etiket på hver en flaske er en god reklame for os, så kan modtagere, der har fået flasken i gave, se, hvorfra den kommer, og hvor de kan købe den. Det giver god mening for os’, siger Melitta. Familiens lille gravhund Merlot (selvfølgelig!) er med i baglokalet, når kasser pakkes til udbringning.

 


Et godt råd til vingårdsferien

Sommerferien tilbringes altid i Europa – med at smage vin. Finde nye vine at introducere kunderne for og møde eksisterende vin-leverandører for at holde den gode relation.

 

Og her er et godt råd til de, der skal på vingårdsferie.

 

Typisk lader man sig let forføre af de ædle dråber, når man er på de sydligere himmelstrøg. Måske er det varmen, måske er det fordi man har fri og er mindre stresset. I hvert fald kan man mange gange opleve, at den vin, som smagte himmelsk på ferien, er ligegyldig og anonym, når man indtager de samme dråber derhjemme.

 

’Hvis man finder en vin, man elsker, så er det et godt fif at købe 1-2 flasker og så prøvesmage dem, når man kommer hjem. Der står de nemlig sin prøve. Jeg har prøvet flere gange, hvor vinene har skuffet, når man smager den i hjemlandet. Er flasken stadig i top, kan man google vinen for at finde et sted, man kan købe den’, siger Melitta.

 

Læs mere på www.den-lille-vinkaelder.dk

frise forsideligenu 5425
KØGE MARKERER SIG igen blandt Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner
Køge Kommune ligger i top blandt de bedste kommuner at drive virksomhed i. Det fremgår af DI’s store erhvervsklimaundersøgelse, som netop er offentliggjort. Et stærkt image, en ambitiøs erhvervspolitik, gode rammevilkår og lav skat er blandt forklaringerne.
Læs mere >
LOKALE KRÆFTER puster liv i Køge Idrætspark
Køge Idrætspark fik et markant skub fremad, da en gruppe lokale investorer fik ja
Læs mere >
SLUT MED UVISHED: Strædets åbningsdato er på plads
Bygherre TK Development har fået aftaler på plads med nye entreprenører
Læs mere >
FLERE GRATIS PARKERINGSPLADSER skal tilgodese pendlerne
Et enigt Teknik- og Miljøudvalg i Køge Kommune besluttede at tilgodese pendlerne ved at udvide kommunens parkeringsplads
Læs mere >
VENTUREPILOTER SØGES til Mind Your Own Business Akademi
Mind Your Own Business Akademi er organisationens program til drenge
Læs mere >
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces
Besøg salgsafdelingen i seks danske produktionsvirksomheder og få 360 graders indsigt i din fremtidige digitale salgs- og markedsføringsindsats.
Læs mere >
STORMØDE: FÅ SUCCESS med salg på nettet og markedsføring på sociale medier
Hvordan driver du en succesfuld forretning på nettet
Læs mere >
KØGE IDRÆTSPARK er et stort skridt tættere på realisering
Planerne for Køge Idrætspark er et stort skridt tættere på realisering. Et stort flertal vedtog på byrådsmødet tirsdag at sige ja tak til et købstilbud på byggeretterne til de udbudte grunde mod Københavnsvej/Stensbjergvej på det nuværende Køge stadion.
Læs mere >
PRÆSIDENTSKIFTE i Køge Nord Rotary
Læs mere >
nyhedsbrev
uge 40      25. september - 1. oktober 2017
uge 41      2. - 8. oktober 2017
tirsdag 3. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 44      23. - 29. oktober 2017
tirsdag 24. oktober kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 47      13. - 19. november 2017
tirsdag 14. november kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 50      4. - 10. december 2017
tirsdag 5. december kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 2      8. - 14. januar 2018
tirsdag 9. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
uge 5      29. januar - 4. februar 2018
tirsdag 30. januar kl. 12:00
SALGSTOUR: Skab vedvarende salgssucces >
kn logo e frise arkiv II

Køgenu.dk/e

erhvervspartnere:

kne erhvervsservice logo
GLBrevi logo 2130x27
kne partneradvokater farve
Jobcenter hvid bagg eps
kn partner logo hotelnielsjuel
ErhvervsAvisen logo
RKK Skilt kun logo småt

Køgenu.dk

kalenderpartnere:

kn partner logo svoemmeland II
Find os på Facebook
kn partner logo koegekyst
DAGBLADET Avisrulle 2014
Danbolig 2016

Køgenu.dk

minipartnere:

ETK minipartner på Køgenu.dk
Events
BABYSALMESANG i Bjæverskov kirke – med efterfølgende kaffe og tid til at pusle og amme.
Udstillinger
AKVAREL-WORKSHOP 2 – avancerede teknikworkshop – med Kirsten Fugl
Musik
THE WHITE ALBUM på Tapperiet
Events:
BANKOSPIL
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert
Musik:
PETER PHILIPSEN: og 'Kim Larsen Jam'
Events:
HUXI BACH - Ind til Benet
Musik:
CARL EMIL PETERSEN
Musik:
TOP-SOLISTER til Køge Kulturfonds Festkoncert

Køgenu.dk sponsorer:

kn logo 3f koege bund sponsor(1)
kn logo aogj bund sponsor(2)
kn logo dagbladet bund sponsor
kn logo braunstein bund sponsor
kn logo hvid bund sponsor(2)
kn logo hvid bund sponsor(1)
kn logo hvid bund sponsor
koge logo colorcodes
KØGENU.DK
Sjællandske Medier A/S
Torvet 10
4600 Køge

T: 56 65 07 01
LEDELSE
Jan Gløët
T: 21 29 70 88
WEBMASTER
Sjællandske Medier, Køge
T: 56 65 07 01
BOGHOLDERI
Sjællandske Medier
OM KØGENU.DK